Kvaliteten på arbeidet ved bygging av veien er av stor betydning for å motstå slitasje fra klima og trafikk. Dette får man igjen med økt brukstid og mulighet for effektivt vedlikehold. Jevnlig vedlikehold sikrer en vei egnet til tiltenkt bruk til lavest mulig kostnad, mens manglende vedlikehold over tid vil medføre forfall og behov for kostbare tiltak for å få veien tilbake i brukenes stand.
Kort om veivedlikeholdet på skogsbilveier
Artikkel
Dersom veiens standard skal opprettholdes, må den vedlikeholdes. Uansett om du har en gammel eller ny vei, så må den ses etter og vedlikeholdes. Det er uten tvil billigere å drive jevnt vedlikehold, fremfor vedlikehold etter skippertaksmetoden.
Hva er veivedlikehold og hva koster det?
Artikkel
Gjort noen små endringer av tekst i boksen til «Hva er veivedlikehold og hva koster det?»: Denne artikkelen gir en oversikt over ulike vedlikeholdsoppgaver og hva det kan koste. Du finner også en oversikt over hva du kan bruke skogfond til.
Veivedlikehold – spesielle hensyn
Artikkel
Veivedlikehold må gjøres for å ivareta kvaliteten på veien. Ved veivedlikehold skal vi ta hensyn etter PEFC-skogstandard og lovverket. Denne artikkelen tar for seg tips og eksempler på hensyn som skal ivaretas ved veivedlikehold.
Veivedlikehold
Skogkurs veileder – 28 sider
I denne veilederen finner du informasjon om vedlikehold av skogsbilveier. Et planlagt vedlikehold holder veien i ønsket stand til en lavere kostnad enn å måtte drive etter skippertaksmetoden eller reparere. Endret bruk, et mer intenst skogbruk og et hardere klima medfører at veiene må holdes vedlike i større grad enn tidligere for å sikre forutsigbarhet, fleksibilitet og lønnsomhet.
Tining av stikkrenner
Artikkel
Overgangen mellom vinter og vår er sesong for tining av stikkrenner! Tette stikkrenner kan forårsake store vann- og erosjonsskader på en vei. En stikkrenne som har fryst bør tines like før snøsmeltingen setter inn. Da er det om å gjøre å få til et lite hull. Når vannet først har begynt å renne utvider hullet seg og isen forsvinner.
Bilde på toppen av siden: Slepehøvel. Foto: Håkon Bjerke.
-
Even Hoffart
Even er prosjektleder, og jobber mest med skogsveier og naturfare. Even har ansvaret for å følge opp landets profesjonelle veiplanleggere og er selv veiplanlegger for Glommen-Mjøsen Skog. Even ønsker å jobbe med prosjekter som resulterer i gode praktiske løsninger for veiplanleggere, skogbruksledere og entreprenører.
-
Martin Bråthen
Martin er prosjektleder, og arbeider nesten utelukkende med faget skogsveier. Krav og formaliteter, organisering, veivedlikehold, økonomi, veiplanlegging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det administrative rundt kursene som omhandler skogsveier.