Traktor som skraper en skogsbilvei med en slepehøvel. Foto.

Drift og vedlikehold

Kvaliteten på arbeidet ved bygging av veien er av stor betyd­ning for å motstå slitasje fra klima og trafikk. Dette får man igjen med økt brukstid og mulighet for effek­tivt vedli­ke­hold. Jevnlig vedli­ke­hold sikrer en vei egnet til tiltenkt bruk til lavest mulig kostnad, mens mang­lende vedli­ke­hold over tid vil medføre forfall og behov for kost­bare tiltak for å få veien tilbake i brukenes stand.

Mange veilag fungerer ikke og mange veier forfaller. Her finner du ressurser som kan hjelpe deg i orga­ni­se­ringen av veived­li­ke­hold. I denne videoen viser Martin og Mikael fra Skogkurs, ulike verktøy som er til nytte for veilag.

Kort om veived­li­ke­holdet på skogsbilveier

Artikkel

Dersom veiens stan­dard skal opprett­holdes, må den vedli­ke­holdes. Uansett om du har en gammel eller ny vei, så må den ses etter og vedli­ke­holdes. Det er uten tvil billi­gere å drive jevnt vedli­ke­hold, fremfor vedli­ke­hold etter skippertaksmetoden.

Hva er veived­li­ke­hold og hva koster det?

Artikkel

Gjort noen små endringer av tekst i boksen til «Hva er veived­li­ke­hold og hva koster det?»: Denne artik­kelen gir en over­sikt over ulike vedli­ke­holds­opp­gaver og hva det kan koste. Du finner også en over­sikt over hva du kan bruke skog­fond til.

Veivedlikehold – spesi­elle hensyn

Artikkel

Veivedlikehold må gjøres for å ivareta kvali­teten på veien. Ved veived­li­ke­hold skal vi ta hensyn etter PEFC-skog­stan­dard og lovverket. Denne artik­kelen tar for seg tips og eksempler på hensyn som skal ivaretas ved veivedlikehold. 

Veivedlikehold

Skogkurs veileder – 28 sider

I denne veile­deren finner du infor­ma­sjon om vedli­ke­hold av skogs­bil­veier. Et plan­lagt vedli­ke­hold holder veien i ønsket stand til en lavere kostnad enn å måtte drive etter skip­per­taks­me­toden eller repa­rere. Endret bruk, et mer intenst skog­bruk og et hardere klima medfører at veiene må holdes vedlike i større grad enn tidli­gere for å sikre forut­sig­barhet, flek­si­bi­litet og lønnsomhet. 

Tining av stikkrenner

Artikkel

Overgangen mellom vinter og vår er sesong for tining av stikk­renner! Tette stikk­renner kan forår­sake store vann- og erosjons­skader på en vei. En stikk­renne som har fryst bør tines like før snøsmel­tingen setter inn. Da er det om å gjøre å få til et lite hull. Når vannet først har begynt å renne utvider hullet seg og isen forsvinner.

Bilde på toppen av siden: Slepehøvel. Foto: Håkon Bjerke.

  • Even Hoffart

    Even er prosjekt­leder, og jobber mest med skog­s­veier og natur­fare. Even har ansvaret for å følge opp landets profe­sjonelle veiplan­leg­gere og er selv veiplan­legger for Glommen-Mjøsen Skog. Even ønsker å jobbe med prosjekter som resul­terer i gode prak­tiske løsninger for veiplan­leg­gere, skog­bruks­le­dere og entre­pre­nører.  

  • Martin Bråthen

    Martin er prosjekt­leder, og arbeider nesten uteluk­kende med faget skog­s­veier. Krav og forma­li­teter, orga­ni­se­ring, veivedli­ke­hold, økonomi, veiplan­leg­ging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det admi­ni­stra­tive rundt kursene som omhandler skog­s­veier.