Mange lapper med lovparagraftegnet på. Tegning

Formaliteter

På denne tema­siden vil du finne grunn­leg­gende infor­ma­sjon om skog­s­veier, og mye om forma­li­te­tene som må følges ved bygging eller ombyg­ging av landbruksvei.

Kort om poli­tikk og lovverk

Artikkel

Landbruks- og matde­par­te­mentet har ansvaret for skog­po­li­tikken i Norge. Regjeringens poli­tikk framgår blant annet av stats­bud­sjettet, propo­si­sjoner og meldinger, lover og regler og rund­skriv. En egen melding om skog­bruket kom siste gang i 2016.

Ansvar på private skogsbilveier

En skogs­bilvei inne­bærer et ansvar ovenfor brukerne av veien. I utgangs­punktet har veieier/veilag «alt» ansvar, og det krever en bevissthet over hva som kan gjøres for å begrense ansvaret og/eller bruken av veien for å unngå forsik­rings- eller retts­opp­gjør. Nøkkelfaktorer for å ha en bekym­ringsfri skog­svei er: en veistan­dard som er tilpasset tiltenkt bruk, jevnlig vedli­ke­hold, nødven­dige sikrings­tiltak, klare bruks­regler og infor­ma­sjon. I tillegg bør skogeier/veilaget ha en egen forsik­ring på skogsbilveien. 

Ansvar på skogs­bil­veier er ikke et lett tema å frem­legge en fasit om. Likevel er det lurt å være bevist om ditt veian­svar. Advokat Toril G. Kjøllesdal (2015) har utar­beidet et hefte som kan hjelpe deg å forstå mer rundt ansvars­for­holdet på private skogsbilveier.

I tillegg har Skogkurs laget et hefte som i større grad kobler ansvar mot den prak­tiske orga­ni­se­ringen og driften av skogsveien.

Forside av hefte. Skjermdropp.

Skogsveinettet må planlegges

Artikkel

Å bygge en skog­svei er kanskje det mest kost­bare inves­te­rings­pro­sjektet på skog­ei­en­dommen og det medfører store inngrep i naturen. Staten bidrar årlig med mange millioner gjennom tilskudd til veibyg­ging og indi­rekte gjennom skog­fonds-skatte­for­deler, da handler det om å benytte midlene fornuftig og der de har størst nytte.

To personer som arbeider med innmåling av en veitrase. Foto.

Viktige gjøremål i et veibyggeprosjekt

Artikkel

Før bygging av vei, under­veis og etter er det mange gjøremål som skal følges opp. Denne artik­kelen gir deg en oversikt.

Skilting av landbruksveier

Skogkurs info – 2 sider

Ettersom eierne av veien, etter veilo­vens § 54, er plik­tige i å holde veien i stand og sørge for sikker ferdsel, er det noen ganger lurt, og andre ganger viktig, å gi brukerne infor­ma­sjon.

Skilting regnes som et sikrings­tiltak i Normaler for land­bruks­veier med bygge­be­skri­velse. Husk at en vei uten bom eller presi­se­rende skilt, regnes som åpen for allmenn ferdsel (lov om frilufts­livet – §§ 2 og 4).

Skogveier gene­relt

Artikkel

En skogs­bilvei er en land­bruksvei (veier med over 50 % trans­port­nytte fra land­bruket) som er bygget for å trans­por­tere ut tømmer på lastebil/ vogntog.

Lastebil med henger som kjører i en sving på en skogsbilveg. Foto.
  • Martin Bråthen

    Martin er prosjekt­leder, og arbeider nesten uteluk­kende med faget skog­s­veier. Krav og forma­li­teter, orga­ni­se­ring, veivedli­ke­hold, økonomi, veiplan­leg­ging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det admi­ni­stra­tive rundt kursene som omhandler skog­s­veier. 

  • Even Hoffart

    Even er prosjekt­leder, og jobber mest med skog­s­veier og natur­fare. Even har ansvaret for å følge opp landets profe­sjonelle veiplan­leg­gere og er selv veiplan­legger for Glommen-Mjøsen Skog. Even ønsker å jobbe med prosjekter som resul­terer i gode prak­tiske løsninger for veiplan­leg­gere, skog­bruks­le­dere og entre­pre­nører.