Kort om veived­li­ke­holdet på skogsbilveier

SKogsbilveg som har grodd igjen og blitt til en sti. Foto.

Dersom veiens stan­dard skal opprett­holdes, må den vedli­ke­holdes. Uansett om du har en gammel eller ny vei, så må den ses etter og vedli­ke­holdes. Det er uten tvil billi­gere å drive jevnt vedli­ke­hold, fremfor vedli­ke­hold etter skippertaksmetoden.

Et samar­beid om veived­li­ke­holdet er kost­nads­ef­fek­tivt og tids­be­spa­rende. Nybygde veier har ofte en vedli­ke­holds­plikt på 25 år. 

Dersom veien er finan­siert med stats­til­skudd, er det et krav at veien blir vedli­ke­holdt til den stan­dard den opprin­nelig ble bygd. For veier bygd uten tilskudd, kan dette kravet bli satt som vilkår i kommu­nens vedtak om godkjen­ning av veiplanen.

Jan Bjerketvedt, forsker ved NIBIO, har reflek­tert litt over kost­nads­for­de­linger for veived­li­ke­hold i disse artik­lene fra 2007:

Hva medfører slitasje og vedlikeholdsbehov? 

Mengden trans­port og type trans­port er i stor grad bestem­mende for hvor stor veis­li­ta­sjen blir. Vi skiller mellom klima – og bruks­s­li­tasje. Hvordan veis­li­tasje fordeler seg mellom disse må tilpasses etter klima­tiske forhold på stedet og erfa­ringer rundt bruks­in­ten­si­teten. Priser for veived­li­ke­hold vil variere etter tilstand på veien, utstyr, tilbud fra entre­prenør etc. Les mer om dette og hvordan vedli­ke­holds­kost­na­dene kan fordeles i veile­deren om veiøko­nomi (se kapittel om veivedlikehold). 

Opprusting – er «tungt» vedli­ke­hold. For opprus­ting og punkt­ut­bed­ringer er det viktig å konsul­tere med fagan­svarlig skog­bruks­sjef i kommunen om plan­lagte tiltak er søknads­plik­tige. Det er laget en mal for å regist­rere opprus­tings­be­hovet på veien din: «Opprusting av skogs­bilveg». Manglende vedli­ke­hold over tid kan medføre en vei i så dårlig forfat­ning at opprus­ting er eneste løsning, og det kun med de samme økono­miske virke­mid­lene som for vanlig veivedlikehold. 

Ombygging: Om tilstanden på veien er såpass dårlig, eller er konstruert på en slik måte at dagens kjøretøy ikke kan benytte veien på en sikker og rasjo­nell måte kan det bli aktuelt å søke om ombyg­ging. Det blir litt som å rykke tilbake til start. Husk at ombyg­ging gir grunnlag for full utnyt­telse av skog­fond, samt at det er mulig å søke tilskudd, men det er skog­bruks­le­deren i kommunen sin vurde­ring om tiltaket kan defi­neres som en ombyg­ging eller som opprus­ting. For noen punkt­ut­bed­rings­tiltak kan du søke om tilskudd (f.eks. bruer), sjekk med din kommune. 

  • Husk: du kan benytte skog­fond både til veived­li­ke­hold, opprus­ting og ombyg­ging etter bestem­mel­sene i forskrift om skogfond.

Metoder 

Les mer om veivedlikehold:

Konklusjonen er:  

  • Lag en vedlikeholdsplan 
  • Fastsett hvordan veilaget skal sikre midler til vedlikeholdet 
  • Vurder samar­beid med andre veilag 
  • Hør med skog­bruks­sjefen i kommunen om plan­lagte («vesent­lige») tiltak er søknads­plik­tige eller ikke. Hør også om mulig­heter for å benytte skog­fond og søke tilskudd. 

Ressurser

Jevnt vedlikehold av veien er billigst – Artikkel (Nyeggen og Bjerketvedt)

Lønnsomhetsvurdering av veived­li­ke­holdet – Artikkel (Bjerketvedt og Nyeggen)

Opprusting av skogs­bilveg – Mal for regist­re­ring av opprustingsbehov

  • Martin Bråthen

    Martin er prosjekt­leder, og arbeider nesten uteluk­kende med faget skog­s­veier. Krav og forma­li­teter, orga­ni­se­ring, veivedli­ke­hold, økonomi, veiplan­leg­ging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det admi­ni­stra­tive rundt kursene som omhandler skog­s­veier.