Veiøkonomi

Ved bygging av nye skog­s­veier og ombyg­ging av eksis­te­rende veier, må nytten av tiltaket vurderes opp mot kost­na­dene. Anleggskostnadene ved bygging av skog­s­veier varierer mye mellom regioner og mellom anlegg. Anleggskostnaden og mengden skog og andre inntekts­kilder avgjør om det er lønn­somt å bygge skog­svei, og om det skal bygges bil‑, eller traktorvei. 

Veiøkonomi

Skogkurs veileder – 39 sider

I samar­beid med Norges Skogeierforbund og AT Skog har vi samlet det meste av rele­vant infor­ma­sjon om veiøko­nomi på ett sted.

Veilederen er først og fremst bygd for digital lesing. Derfor inne­holder den mange linker til digi­tale skjema, kalk­yler og fordyp­nings­stoff på andre nettsider.

Veilederen er finan­siert med tilskudd fra Skogbrukets Verdiskapingsfondog Utviklingsfondet for skogbruket.

Viser forside på veilederen

Veikalkulator

Skal vi bygge skogs­bilvei før vi hogger, eller skal vi satse på lang terreng­kjø­ring med lassbærer?

Kalkulatoren kan brukes på alle platt­former, – gjerne ute i skogen på en smart­te­lefon. Her kan skog­ei­eren, eller den som veileder skog­eiere, beregne nytten av å bygge vei framfor å drive lang terrengtransport.

Nytten er gevinsten ved innspart terreng­trans­port pluss fordelen av bominn­tekter, høyere jakt­verdi, billi­gere skog­skjøtsel, mer effek­tivt tilsyn m.m. På kost­nads­sida finner vi bygging av veien og alt fram­tidig vedlikehold. 

MVA på private skog­svei­an­legg og veilag

Artikkel

Et veilag kan være MVA-regist­rert. Denne artik­kelen omtaler hvordan MVA skal hand­teres dersom veilaget er MVA-regist­rert eller ikke, og de ulike reglene for anleggs­kost­nader og vedlikehold. 

Nybygd skogsbilvei. Foto.

Skogveikalkulatorer

Artikkel

Det finnes flere kalk­u­la­torer som skal være til støtte for å vurdere lønn­som­heten av å bygge/ombygge en vei. I denne artik­kelen finner du en over­sikt aktu­elle kalkulatorer.

Mann som taster på en stor kalkulator. Illustrasjon.

Utbetaling av skog­fond og tilskudd under­veis i veiprosjektet

Artikkel

Bruk av skog­fond og tilskudd kan gi store økono­miske bespa­relser i et veiprosjekt. 

sedler
  • Mikael Fønhus

    Mikael Fønhus repre­sen­terer Skogkurs i Skogbrukets HMS-utvalg og er vår mann innen maskinskogbruket.

  • Martin Bråthen

    Martin er prosjekt­leder, og arbeider nesten uteluk­kende med faget skog­s­veier. Krav og forma­li­teter, orga­ni­se­ring, veivedli­ke­hold, økonomi, veiplan­leg­ging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det admi­ni­stra­tive rundt kursene som omhandler skog­s­veier. 

  • Even Hoffart

    Even er prosjekt­leder, og jobber mest med skog­s­veier og natur­fare. Even har ansvaret for å følge opp landets profe­sjonelle veiplan­leg­gere og er selv veiplan­legger for Glommen-Mjøsen Skog. Even ønsker å jobbe med prosjekter som resul­terer i gode prak­tiske løsninger for veiplan­leg­gere, skog­bruks­le­dere og entre­pre­nører.