Ved bygging av nye skogsveier og ombygging av eksisterende veier, må nytten av tiltaket vurderes opp mot kostnadene. Anleggskostnadene ved bygging av skogsveier varierer mye mellom regioner og mellom anlegg. Anleggskostnaden og mengden skog og andre inntektskilder avgjør om det er lønnsomt å bygge skogsvei, og om det skal bygges bil‑, eller traktorvei.
Veiøkonomi
Skogkurs veileder – 39 sider
I samarbeid med Norges Skogeierforbund og AT Skog har vi samlet det meste av relevant informasjon om veiøkonomi på ett sted.
Veilederen er først og fremst bygd for digital lesing. Derfor inneholder den mange linker til digitale skjema, kalkyler og fordypningsstoff på andre nettsider.
Veilederen er finansiert med tilskudd fra Skogbrukets Verdiskapingsfondog Utviklingsfondet for skogbruket.
Veikalkulator
Skal vi bygge skogsbilvei før vi hogger, eller skal vi satse på lang terrengkjøring med lassbærer?
Kalkulatoren kan brukes på alle plattformer, – gjerne ute i skogen på en smarttelefon. Her kan skogeieren, eller den som veileder skogeiere, beregne nytten av å bygge vei framfor å drive lang terrengtransport.
Nytten er gevinsten ved innspart terrengtransport pluss fordelen av bominntekter, høyere jaktverdi, billigere skogskjøtsel, mer effektivt tilsyn m.m. På kostnadssida finner vi bygging av veien og alt framtidig vedlikehold.
MVA på private skogsveianlegg og veilag
Artikkel
Et veilag kan være MVA-registrert. Denne artikkelen omtaler hvordan MVA skal handteres dersom veilaget er MVA-registrert eller ikke, og de ulike reglene for anleggskostnader og vedlikehold.
Skogveikalkulatorer
Artikkel
Det finnes flere kalkulatorer som skal være til støtte for å vurdere lønnsomheten av å bygge/ombygge en vei. I denne artikkelen finner du en oversikt aktuelle kalkulatorer.
Utbetaling av skogfond og tilskudd underveis i veiprosjektet
Artikkel
Bruk av skogfond og tilskudd kan gi store økonomiske besparelser i et veiprosjekt.
-
Mikael Fønhus
Mikael Fønhus representerer Skogkurs i Skogbrukets HMS-utvalg og er vår mann innen maskinskogbruket.
-
Martin Bråthen
Martin er prosjektleder, og arbeider nesten utelukkende med faget skogsveier. Krav og formaliteter, organisering, veivedlikehold, økonomi, veiplanlegging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det administrative rundt kursene som omhandler skogsveier.
-
Even Hoffart
Even er prosjektleder, og jobber mest med skogsveier og naturfare. Even har ansvaret for å følge opp landets profesjonelle veiplanleggere og er selv veiplanlegger for Glommen-Mjøsen Skog. Even ønsker å jobbe med prosjekter som resulterer i gode praktiske løsninger for veiplanleggere, skogbruksledere og entreprenører.