Forutsetter at skogsveien er godkjent bygd av kommunen, Statsforvalteren har eventuelt gitt tilsagn om tilskudd, byggeplan er utarbeidet og godkjent av kommunen og en entreprenør er gitt byggeoppdraget.
Ved godkjenning av nybygging eller ombygging av landbruksveier kan kommunen sette vilkår om planleggerkompetanse, linjeføring, teknisk utforming, vedlikehold og miljømessig tilpasning av veien, samt vilkår som begrenser motorisert ferdsel på veien jf. Landbruksveiforskriftens § 3–3.
- Skogsveibygging – kursbeskrivelse
- Normaler for landbruksveier – med byggebeskrivelse
- Normalkontrakt for bygging av landbruksvei

Geologi og veibygging
Skogkurs veileder – 44 sider
I denne veilederen finner du grunnleggende informasjon om vurdering av masser til bruk i veikroppen. Hvilke krav må følges, hva bør man tenke på og hvordan finne egnede masser.
Ikke alle masser er egnet – hva skal man gjøre da? Veilederen er et digitalt dokument med mange lenker til annen litteratur. Det er også mulig å skrive det ut som et hefte.

Skogsveier – hva må vi forholde oss til?
Skogkurs info – 2 sider
Å bygge en skogsvei krever at en rekke lovverk, forskrifter, plandokumenter og sertifiseringsavtaler følges. Jordlovas §11 åpner for veibygging med hensyn til landbruksformål. Norsk skogbruk reguleres etter skogbrukslova, her gis klare retningslinjer for hva som må til for å bygge/ombygge en landbruksvei etter § 7.
Å bygge en skogsvei krever at en rekke lovverk, forskrifter, plandokumenter og sertifiseringsavtaler følges. Jordlovas §11 åpner for veibygging med hensyn til landbruksformål. Norsk skogbruk reguleres etter skogbrukslova, her gis klare retningslinjer for hva som må til for å bygge/ombygge en landbruksvei etter § 7.

Byggeledelse på skogsbilveianlegg
Skogkurs info – 2 sider
Dette info-arket skal være til hjelp for den som har tatt på seg rollen som byggeleder, til å utføre jobben sin på en god og profesjonell måte.

Skilting av landbruksveier
Skogkurs info – 2 sider
Ettersom eierne av veien, etter veilovens § 54, er pliktige i å holde veien i stand og sørge for sikker ferdsel, er det noen ganger lurt, og andre ganger viktig, å gi brukerne informasjon.
Skilting regnes som et sikringstiltak i Normaler for landbruksveier med byggebeskrivelse. Husk at en vei uten bom eller presiserende skilt, regnes som åpen for allmenn ferdsel (lov om friluftslivet – §§ 2 og 4).

Vinterbilveger og isveger
Hefte – 22 sider
I nasjonale strategier for økt avvirkning blir det vist til store tømmerressurser i marginale skogområder og områder med restriksjoner mot tekniske inngrep.
Bruken av snø og is som transportbane er gammel, men kunnskapene er i ferd med å bli glemt.
Heftet gir faglig veiledning for dem som ønsker å ta metodene i bruk. Ved riktig bruk av snø, is og tele kan en oppnå kostnadseffektive og gode transportbaner uten større inngrep i terrenget.

Etablering av skogsbilveier ved kryssing av bekker
Nettside / Info-ark – 2 sider
Mange gytebekker for fisk har blitt forringet og ødelagt i tiden det har blitt anlagt skogsbilveier. Fisk skal kunne fortsette sin ferd oppover et vassdrag selv om det er anlagt en skogsbilvei over vassdraget.
Dette skal hensyntas ved bygging av nye skogsbilveier og det anbefales på det sterkeste å gjennomføre tiltak der en eksisterende vei er eller begynner å bli et betydelig hinder for fiskens ferdsel.
Skogsveiene er svært viktige ledd i skognæringen, men tyngre og lengre vogntog, mer kjøring og et klima i endring, skaper stadig nye utfordringer. I denne episoden får du tips til hvordan du kan oppnå en stabil og funksjonell skogsbilvei over tid.
-
Martin Bråthen