Veibygging

Bygging eller ombyg­ging av skog­s­veier er kanskje den største inves­te­ringen en skog­eier kan gjøre på sin eiendom. Det er også det tiltaket som er mest terreng­inn­gri­pende. Det er mye som skal huskes på når en står ovenfor et veipro­sjekt: søking, plan­leg­ging, kontrakter, orga­ni­se­ring, oppføl­ging og økonomi. Mye er omtalt på de andre tema­si­dene under fanen skog­s­veier, på denne siden konsen­trer vi oss om selve veibyggingsprosessen.

Skogsveinettet må planlegges

Artikkel

Å bygge en skog­svei er kanskje det mest kost­bare inves­te­rings­pro­sjektet på skog­ei­en­dommen og det medfører store inngrep i naturen. Staten bidrar årlig med mange millioner gjennom tilskudd til veibyg­ging og indi­rekte gjennom skog­fonds-skatte­for­deler, da handler det om å benytte midlene fornuftig og der de har størst nytte.

To personer som arbeider med innmåling av en veitrase. Foto.

Skogsveier – hva må vi forholde oss til?

Skogkurs info – 2 sider

Å bygge en skog­svei krever at en rekke lovverk, forskrifter, plan­do­ku­menter og serti­fi­se­rings­av­taler følges. Jordlovas §11 åpner for veibyg­ging med hensyn til land­bruks­formål. Norsk skog­bruk regu­leres etter skog­bruks­lova, her gis klare retnings­linjer for hva som må til for å bygge/ombygge en land­bruksvei etter § 7.

Å bygge en skog­svei krever at en rekke lovverk, forskrifter, plan­do­ku­menter og serti­fi­se­rings­av­taler følges. Jordlovas §11 åpner for veibyg­ging med hensyn til land­bruks­formål. Norsk skog­bruk regu­leres etter skog­bruks­lova, her gis klare retnings­linjer for hva som må til for å bygge/ombygge en land­bruksvei etter § 7.

Normalkontrakt for bygging av landbruksvei

Artikkel

Du bør alltid inngå skrift­lige avtaler, en kontrakt med entre­prenør i forbin­delse med bygge- og anleggs­ar­beid på din landbruksvei.

Byggherre på et skogsveiprosjekt

Artikkel

Byggherre er enhver fysisk eller juri­disk person som får utført et bygge- eller anleggs­ar­beid. Byggherreforskriften gjelder ved bygging av land­bruksvei og beskriver plik­tene som bygg­herren har gjennom hele bygge- eller anleggs­pro­sessen. Disse skal sikre at sikkerhet, helse og arbeids­miljø (SHA) på bygge- eller anleggs­plassen blir ivaretatt.

Mann som står på en skogsvei som er under bygging. Foto.

Skilting av landbruksveier

Skogkurs info – 2 sider

Ettersom eierne av veien, etter veilo­vens § 54, er plik­tige i å holde veien i stand og sørge for sikker ferdsel, er det noen ganger lurt, og andre ganger viktig, å gi brukerne infor­ma­sjon.

Skilting regnes som et sikrings­tiltak i Normaler for land­bruks­veier med bygge­be­skri­velse. Husk at en vei uten bom eller presi­se­rende skilt, regnes som åpen for allmenn ferdsel (lov om frilufts­livet – §§ 2 og 4).

Geologi og veibygging

Skogkurs veileder – 44 sider

I denne veile­deren finner du grunn­leg­gende infor­ma­sjon om vurde­ring av masser til bruk i veikroppen. Hvilke krav må følges, hva bør man tenke på og hvordan finne egnede masser.

Ikke alle masser er egnet – hva skal man gjøre da? Veilederen er et digi­talt doku­ment med mange lenker til annen litte­ratur. Det er også mulig å skrive det ut som et hefte.

Byggeledelse på skogsbilveianlegg

Skogkurs info – 2 sider

Dette info-arket skal være til hjelp for den som har tatt på seg rollen som bygge­leder, til å utføre jobben sin på en god og profe­sjo­nell måte.

Vinterbilveger og isveger

Hefte – 22 sider

I nasjo­nale stra­te­gier for økt avvirk­ning blir det vist til store tømmer­res­surser i margi­nale skog­om­råder og områder med restrik­sjoner mot tekniske inngrep.
Bruken av snø og is som trans­port­bane er gammel, men kunn­ska­pene er i ferd med å bli glemt.

Heftet gir faglig veiled­ning for dem som ønsker å ta meto­dene i bruk. Ved riktig bruk av snø, is og tele kan en oppnå kost­nads­ef­fek­tive og gode trans­port­baner uten større inngrep i terrenget.

Etablering av skogs­bil­veier ved krys­sing av bekker

Nettside / Info-ark – 2 sider

Mange gyte­bekker for fisk har blitt forringet og ødelagt i tiden det har blitt anlagt skogs­bil­veier. Fisk skal kunne fort­sette sin ferd oppover et vass­drag selv om det er anlagt en skogs­bilvei over vassdraget.

Dette skal hensyntas ved bygging av nye skogs­bil­veier og det anbe­fales på det ster­keste å gjen­nom­føre tiltak der en eksis­te­rende vei er eller begynner å bli et bety­delig hinder for fiskens ferdsel. 

Skogsveiene er svært viktige ledd i skog­næ­ringen, men tyngre og lengre vogntog, mer kjøring og et klima i endring, skaper stadig nye utford­ringer. I denne episoden får du tips til hvordan du kan oppnå en stabil og funk­sjo­nell skogs­bilvei over tid. 

  • Even Hoffart

    Even er prosjekt­leder, og jobber mest med skog­s­veier og natur­fare. Even har ansvaret for å følge opp landets profe­sjonelle veiplan­leg­gere og er selv veiplan­legger for Glommen-Mjøsen Skog. Even ønsker å jobbe med prosjekter som resul­terer i gode prak­tiske løsninger for veiplan­leg­gere, skog­bruks­le­dere og entre­pre­nører.  

  • Martin Bråthen

    Martin er prosjekt­leder, og arbeider nesten uteluk­kende med faget skog­s­veier. Krav og forma­li­teter, orga­ni­se­ring, veivedli­ke­hold, økonomi, veiplan­leg­ging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det admi­ni­stra­tive rundt kursene som omhandler skog­s­veier.