Vi nærmer oss midten av sommerhalvåret. Vegetasjonen står grønn og fin langs skogsbilveien, og kanskje begynner det også å bli grønt i veien? Det er på tide med krattknusing og slodding/ høvling.
Tekst: Martin Bråthen
Foto: Håkon Bjerke
Med kuv/takfall på veien vil vannet renne av veien og ut i grøft. Grøft sa du … hvordan er tilstanden på grøftene? Bør enkelte grøftestrekk renskes, og kanskje bør noen stikkrenner utbedres eller skiftes samtidig? Kanskje bør noen svake partier forsterkes med litt masse eller kanskje slitelaget stedvis begynner å bli tynt?
Ja … det ble ei god tiltaksliste. Det er mulig at alt ikke trengs å gjøres det samme året, men du vil nesten uansett oppleve at vedlikeholdskostnadene vil overstige 4 kr løpemeteren.
«Hva så!», tenker du.
Jo! I forskrift om skogfond er det definert at veivedlikeholdskostnader over 4 kr/lm skal søkes og godkjennes for at du skal kunne bruke skogfondet på disse kostnadene.
Nøkkelen til et hyggelig sluttregnskap på veivedlikeholdet er skogfond. Du MÅ bruke skogfond!
La oss ta et eksempel for å illustrere hvorfor:
For en vei på 1 km vil årets vedlikeholdskostnader ende på 10 kr/lm før mva. Vi har tre scenarioer, for de to alternative skattegruppene
- Virksomhetsskogeier får utgiftsført kostnader som kommer utenfor skogfondssystemet, samt får dekt mva.
- Kapitalskogeier får ikke utgiftsført kostnader utenfor skogfondssystemet og må dessuten dekke mva. for dette beløpet (dette er altså bakt inn i eksempelet).
Scenarioene:
- Skogeier/veilag husker å søke om bruk av mer enn 4 kr/lm, og får dermed dekt hele kostnaden med skogfond.
- Skogeier/veilag har glemt å søke om bruk av mer enn 4 kr/lm, og må dekke resterende med egenkapital utenfor systemet.
- Skogeier/skogeierne i veilag har glemt eller veit ikke om skogfond, og dekker alt utenfor skogfondssystemet.
Konklusjon: Det er desidert mest lønnsomt å lage en vedlikeholdsplan (tips: lag en flerårig plan som viser hvordan kostnaden av ulike tiltak fordeler seg over flere år) og sette opp et budsjett og omsøk tiltakene slik at du får dekt kostnaden med skogfond!
Med et tilstrekkelig og jevnlig vedlikehold der det trengs beholder veien din sitt bruksformål, og det til en rimeligere penge enn ved skippertaksmetoden.
Les mer om veivedlikehold her: https://skogkurs.no/kunnskapsskogen/skogsveier/drift-og-vedlikehold/
Les mer om skogfond her:
https://skogkurs.no/kunnskapsskogen/okonomi-og-skogfond/skogfond/
Elverum kommune har laget et digitalt søknadsskjema som kommuniserer rett til landbrukskontoret etter å trykke på «Send inn knappen».
Til inspirasjon for flere kommuner.
-
Martin Bråthen
Martin er prosjektleder, og arbeider nesten utelukkende med faget skogsveier. Krav og formaliteter, organisering, veivedlikehold, økonomi, veiplanlegging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det administrative rundt kursene som omhandler skogsveier.