Landbruksministeren besøker sommer­jobb i skogen

250 ungdommer over hele landet har sommer­jobb i skogen gjennom JOB:U. Lørdag fikk land­bruks­mi­nis­teren hilse på flere av dem.

Tekst: Iselin Vistekleiven, Innlandet Arbeiderparti
Foto: Tord Kristian Skancke/Innlandet Arbeiderparti

– Prosjektet ser vi har stor suksess og hundrevis av ungdommer får viktig arbeids­er­fa­ring, som er viktig for videre jobb som voksne. Når ungdom får prak­tisk erfa­ring fra skog­sar­beid, ser vi også at mange vil lære enda mer og blir inter­es­serte til å ta på natur­bruks- og skog­ut­dan­ninger, som er viktig for Norge, sier land­bruks- og matmi­nister Nils Kristen Sandtrøen fra Arbeiderpartiet.

Både Innlandet fylkes­kom­mune og regje­ringen har i år gitt prosjektet JOB:U, og støtten på 800.000 kroner fra Innlandet fylkes­kom­mune skal gå til å utvide prosjektet til ni nye kommuner i Innlandet.

Nils Kristen Sandtrøen fra Arbeiderpartiet snakker med team­leder Margret Ros Eiriksdottir.

– JOB:U er et fantas­tisk eksempel på hvordan vi kan koble ungdom med behov for sommer­jobb og arbeids­er­fa­ring, sammen med en av våre viktigste næringer i Innlandet. Skognæringen er helt avgjø­rende for fram­tidig verdi­ska­ping, arbeids­plasser og det grønne skiftet i Innlandet. Da må vi også sørge for rekrut­te­ring og kompe­tanse­byg­ging blant unge, sier Iselin Vistekleiven (Ap), fylkes­tings­re­pre­sen­tant for Arbeiderpartiet.

JOB:U (Jobb for ungdom) er et regio­nalt utvik­lings- og rekrut­te­rings­tiltak som kombi­nerer sommer­jobb i skogen med syste­ma­tisk opplæ­ring innen ungskog­pleie, HMS, bære­kraftig skog­for­valt­ning og skog­faglig kompe­tanse. Tiltaket retter seg mot ungdom mellom 15 og 25 år.

Så langt har over 640 ungdommer deltatt i JOB:U, og erfa­rin­gene viser at mange i etter­kant søker seg til natur­bruk, skog­fag­lige utdan­ninger eller arbeid i næringen. Mange av delta­kerne er også fram­ti­dige skog­eiere. I søknaden pekes det på at rundt 80 prosent av skogen i Norge er eid av private skog­eiere, og at kompe­tansen hos neste gene­ra­sjon blir avgjø­rende
for fram­tidig verdi­ska­ping og bære­kraftig ressursforvaltning.

Instruktør hos Skogkurs Jo Bryøygard er med i opplæ­ringen av ungdom­mene som er på vei ut i skogen for å ha sommerjobb.

Med seg på besøket med minis­teren hadde hun med seg kolle­gaene Ingrid Hagen, Martine Myhrsveen, Trygve Ludahl Lagethon og Jørgen Mangset Elstad.

Utvider til flere kommuner

–Skognæringen er en av Innlandets viktigste distrikts­næ­ringer, og den kommer til å bli enda vikti­gere i årene fram­over. Derfor trenger vi flere unge som ser mulig­he­tene i skog­bruket. JOB:U gir ungdom både
mest­ring, inntekt og innsikt i en moderne og fram­tids­rettet næring, sier Vistekleiven.


– Det er morsomt å komme seg ut og jobbe. Det er inter­es­sante oppgaver og sosialt med arbeids­ka­me­ra­tene, sier Margret Ros Eiriksdottir.

Hun er med på tredje året og har nå blitt gjen­g­leder for en rydde­gjeng. Dermed har hun et ekstra ansvar for å styre arbeidet og å kvali­tets­sikre HMS-arbeidet. Hun er utdannet i skog­bruk på Lena-Valle
videre­gå­ende skole og er tydelig på noe av det fineste med arbeidet:

– Man ser forskjellen på jobben man har gjort i skogen og ser at innsatsen som legges ned er synlig i terrenget. Det er motiverende.

I peri­oden 2026 – 2027 skal prosjektet videre­ut­vikles og utvides til nye kommuner i tidli­gere Oppland. Gjøvik, Nord-Fron, Sør-Fron, Dovre, Lesja, Lom, Nordre Land, Sør-Aurdal og Nord-Aurdal blir nye kommuner i ordningen. Samtidig videre­føres satsingen i etab­lerte områder i Hedmark.

Prosjektet er forankret i skog­s­tra­te­gien for Innlandet og regje­rin­gens satsing «Ungdomsløftet», der JOB:U trekkes fram som et viktig tiltak for å gi ungdom arbeids­er­fa­ring og kontakt med prak­tiske næringer.

– Innlandet er Norges største skog­re­gion, og næringen er syssel­setter flere tusen og står for bety­delig eksport, verdi­ska­ping og akti­vitet. Regjeringen er opptatt av å skape arbeids­plasser og frem­tids­retta næringsliv, og skog­næ­ringen er viktig i det bildet. JOB:U bidrar både til rekrut­te­ring, bære­kraftig forvalt­ning og stolthet rundt en næring som betyr mye for Innlandet og Norge og jeg er glad for at prosjektet nå utvides til å gjelde flere kommuner, understrekerSandtrøen.

Prosjektet eies av Skogselskapet i Innlandet gjennom Skogselskapet i Hedmark og Skogselskapet i Oppland, og gjen­nom­føres i samar­beid med kommuner, skog­ei­er­or­ga­ni­sa­sjoner, allmen­ninger, natur­bruks­skoler og Universitetet i Innlandet. Skogkurs er med i opplæ­ringen av ungdom­mene, gjennom nett­kurs og fysisk sikerhetsopplæring.

I tillegg til Sandtrøen, Vistekleiven og ungdom­mene på bildene:
Arne Fossmo, ordfører i Ringebu (Ap), Jostein Tromsnes, skog­bruks­råd­giver Ringebu og Sør-fron, Ola Gram Dæhlen, daglig leder i Skogselskapet Oppland, Lars Erik Rønning, prosjekt­leder Det norske skog­sel­skap, Anders Brabrand, rådgiver for stats­råden, Anette Ludahl, styre­medlem i skog­sel­skapet og senior­råd­giver hos Statsforvalteren og Jo Bruøygard, instruk­tøri Skogkurs.

ARKIV

FAGOMRÅDER