250 ungdommer over hele landet har sommerjobb i skogen gjennom JOB:U. Lørdag fikk landbruksministeren hilse på flere av dem.
Tekst: Iselin Vistekleiven, Innlandet Arbeiderparti
Foto: Tord Kristian Skancke/Innlandet Arbeiderparti
– Prosjektet ser vi har stor suksess og hundrevis av ungdommer får viktig arbeidserfaring, som er viktig for videre jobb som voksne. Når ungdom får praktisk erfaring fra skogsarbeid, ser vi også at mange vil lære enda mer og blir interesserte til å ta på naturbruks- og skogutdanninger, som er viktig for Norge, sier landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen fra Arbeiderpartiet.
Både Innlandet fylkeskommune og regjeringen har i år gitt prosjektet JOB:U, og støtten på 800.000 kroner fra Innlandet fylkeskommune skal gå til å utvide prosjektet til ni nye kommuner i Innlandet.

– JOB:U er et fantastisk eksempel på hvordan vi kan koble ungdom med behov for sommerjobb og arbeidserfaring, sammen med en av våre viktigste næringer i Innlandet. Skognæringen er helt avgjørende for framtidig verdiskaping, arbeidsplasser og det grønne skiftet i Innlandet. Da må vi også sørge for rekruttering og kompetansebygging blant unge, sier Iselin Vistekleiven (Ap), fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet.
JOB:U (Jobb for ungdom) er et regionalt utviklings- og rekrutteringstiltak som kombinerer sommerjobb i skogen med systematisk opplæring innen ungskogpleie, HMS, bærekraftig skogforvaltning og skogfaglig kompetanse. Tiltaket retter seg mot ungdom mellom 15 og 25 år.
Så langt har over 640 ungdommer deltatt i JOB:U, og erfaringene viser at mange i etterkant søker seg til naturbruk, skogfaglige utdanninger eller arbeid i næringen. Mange av deltakerne er også framtidige skogeiere. I søknaden pekes det på at rundt 80 prosent av skogen i Norge er eid av private skogeiere, og at kompetansen hos neste generasjon blir avgjørende
for framtidig verdiskaping og bærekraftig ressursforvaltning.

Med seg på besøket med ministeren hadde hun med seg kollegaene Ingrid Hagen, Martine Myhrsveen, Trygve Ludahl Lagethon og Jørgen Mangset Elstad.
Utvider til flere kommuner
–Skognæringen er en av Innlandets viktigste distriktsnæringer, og den kommer til å bli enda viktigere i årene framover. Derfor trenger vi flere unge som ser mulighetene i skogbruket. JOB:U gir ungdom både
mestring, inntekt og innsikt i en moderne og framtidsrettet næring, sier Vistekleiven.
– Det er morsomt å komme seg ut og jobbe. Det er interessante oppgaver og sosialt med arbeidskameratene, sier Margret Ros Eiriksdottir.

Hun er med på tredje året og har nå blitt gjengleder for en ryddegjeng. Dermed har hun et ekstra ansvar for å styre arbeidet og å kvalitetssikre HMS-arbeidet. Hun er utdannet i skogbruk på Lena-Valle
videregående skole og er tydelig på noe av det fineste med arbeidet:
– Man ser forskjellen på jobben man har gjort i skogen og ser at innsatsen som legges ned er synlig i terrenget. Det er motiverende.
I perioden 2026 – 2027 skal prosjektet videreutvikles og utvides til nye kommuner i tidligere Oppland. Gjøvik, Nord-Fron, Sør-Fron, Dovre, Lesja, Lom, Nordre Land, Sør-Aurdal og Nord-Aurdal blir nye kommuner i ordningen. Samtidig videreføres satsingen i etablerte områder i Hedmark.
Prosjektet er forankret i skogstrategien for Innlandet og regjeringens satsing «Ungdomsløftet», der JOB:U trekkes fram som et viktig tiltak for å gi ungdom arbeidserfaring og kontakt med praktiske næringer.
– Innlandet er Norges største skogregion, og næringen er sysselsetter flere tusen og står for betydelig eksport, verdiskaping og aktivitet. Regjeringen er opptatt av å skape arbeidsplasser og fremtidsretta næringsliv, og skognæringen er viktig i det bildet. JOB:U bidrar både til rekruttering, bærekraftig forvaltning og stolthet rundt en næring som betyr mye for Innlandet og Norge og jeg er glad for at prosjektet nå utvides til å gjelde flere kommuner, understrekerSandtrøen.
Prosjektet eies av Skogselskapet i Innlandet gjennom Skogselskapet i Hedmark og Skogselskapet i Oppland, og gjennomføres i samarbeid med kommuner, skogeierorganisasjoner, allmenninger, naturbruksskoler og Universitetet i Innlandet. Skogkurs er med i opplæringen av ungdommene, gjennom nettkurs og fysisk sikerhetsopplæring.

Arne Fossmo, ordfører i Ringebu (Ap), Jostein Tromsnes, skogbruksrådgiver Ringebu og Sør-fron, Ola Gram Dæhlen, daglig leder i Skogselskapet Oppland, Lars Erik Rønning, prosjektleder Det norske skogselskap, Anders Brabrand, rådgiver for statsråden, Anette Ludahl, styremedlem i skogselskapet og seniorrådgiver hos Statsforvalteren og Jo Bruøygard, instruktøri Skogkurs.
