Viste du at det finnes forhåndsprosjekterte og forhåndsgodkjente tegninger av forskjellige brutyper for spenn opp til 20 meter? Stålbjelkebru med tredekke, stålbjelkebru med betongdekke, betongbru og bru av tverrspent limtre, samt landkar. Detaljerte tegninger og informasjon for brutypene for gitte forutsetninger finner her.
Tekst og foto: Martin Bråthen
Ved byggesøknad, som skal godkjennes av kommunen, vil tegningen i tillegg til å spare tiltakshaver for prosjekteringskostnader, også medføre raskere saksbehandling. Andre bruløsninger kan benyttes, men krever da at kommunen godkjenner løsningen på grunnlag av tegninger og dokumentasjon av lastegenskaper.
I januar 2025 ble tegningene oppdatert etter en grundig revisjon.
Typetegningene har eksistert lenge, og har blitt revidert med jevne mellomrom for at vi skal være sikre på at bruene tåler de til enhver tid forventede påkjenninger. I denne runden har det blitt gjort en rekke forbedringer og oppdateringer, betong og armering er vurdert og trafikklastene er grundig beregnet for dagens og fremtidens tømmervogntog (Bk10/60 og Bk10/70), samt for maskintransport (Sv12/65). Les mer i trafikklast-rapporten.
Sweco Norge AS har vært utførende part i revisjonsarbeidet, mens Skogkurs har vært prosjektleder og ansvarlig for publisering. Landbruksdirektoratet er formelt eiere av tegningene. Arbeidet er utført med rentemidler, nasjonale og fylkesinntrukne.
Har du allerede en landbruksveibru?
Husk å vedlikeholde brua! Det er kritisk for lastegenskaper og levetid. Du finner mer informasjon på Skogkurs.no under Bruer på landbruksveier. Er du usikker på om brua innehar tilstrekkelig bæreevne bør du gjennomføre en tilstandsregistrering. Er du i tvil tilkall en spesialist. Les mer om bæreevnevurdering på bruer her!
Viktig for typetegning 1: Stålbjelkebru med tredekke
Vippeavstiving av bjelkene har frem til 2025 vært utilstrekkelig. Har du en eldre stålbjelkebru bør du iverksette tiltak som skal hindre at bjelkene velter. Dette er spesielt viktig for lengre bruer (+10m). Se til de oppdaterte tegningene!

Tilstandsvurdering og vurdering av bruas bæreevne kan oppleves vanskelig. Er du i tvil, kontakt fagfolk! Foto: Even Hoffart / Skogkurs.
-
Martin Bråthen
Martin er prosjektleder, og arbeider nesten utelukkende med faget skogsveier. Krav og formaliteter, organisering, veivedlikehold, økonomi, veiplanlegging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det administrative rundt kursene som omhandler skogsveier.