Håndboken Normaler for landbruksveier, som forteller hva som er de tekniske og geometriske kravene til landbruksveier, er nå revidert. I siste utgave som gjelder fra 2026, får du også veileder for klimatilpasning og naturfare.
Tekst: Martin Bråthen og Even Hoffart.
Foto: Haakon Braathen Fjeld
Normaler for landbruksveier – med byggebeskrivelse (veinormalene), er en håndbok som inneholder tekniske og geometriske krav til landbruksveier. Veinormalene legges til grunn ved godkjenning og oppfølging av søknadspliktige skogsveier, og gjelder både ved planlegging og ombygging.
Veinormalene gjelder både ved nybygging og ombygging av landbruksveier.

Klimatilpasning og hensyn til naturfare
Nytt i den reviderte utgaven av veinormalene er økt fokus på klimatilpasning og hensyn til naturfare er innarbeidet. Det er laget en veileder for klimatilpasning og naturfare med tiltaksliste ved bygging av landbruksveier. Veilederen ligger som et vedlegg til veinormalen.
Veilederen skal bidra til at det bygges robuste landbruksveier som kan tåle framtidens klima, og til at det tas beslutninger underveis som kan redusere risikoen for at veien bidrar til å utløse naturfarer.
Noen momenter fra revidjonen
- Nytt dimensjoneringsgrunnlag for rør, stikkrenner og kulverter er minimum 50-årsflom, (Q 50). Strengere krav (Q 200) kan stilles når viktige samfunnsinteresser kan bli rammet.
- Det er inkludert flere byggemetoder, som sprengtfjellteknikken, og bruk av produktene Dustex og EcoX.
- Nye typetegninger for landbruksveibruer er også tatt inn i veinormalene.
Trer i kraft fra nyttår
De nye veinormalene er fastsatt av Landbruksdirektoratet og trer i kraft 01.01.2026. De gamle landbruksveinormalene vil fortsatt gjelde til da, men det anbefales likevel å begynne å sette seg inn i de nye veinormalene og bruke disse ved planlegging og bygging av nye landbruksveiprosjekter.
Kort om revisjonen
Landbruksdirektoratet fikk i oppdrag av Landbruks- og matdepartementet å revidere Normaler for landbruksveier i 2024. Oppdraget om revisjonen ble tildelt Skogkurs etter en anbudskonkurranse. Det ble opprettet en styringsgruppe av sentrale aktører med fagkompetanse fra Norges skogeierforbund, NIBIO, Skogkurs og Landbruksdirektoratet.
Andre aktører som har bidratt med innspill til revisjonen er NVE, statsforvaltere, veiplanleggere, tømmertransportører, skogsmaskinentreprenører og transportforeninger/tømmerkjøpere.
-
Martin Bråthen
-
Even Hoffart