Bilder og presen­ta­sjoner ‑Fagsamling vei 2024

Årets Fagsamling Vei ble gjen­nom­ført i Trøndelag, Scandic Hell, for hele 100 delta­gere (inklu­dert 16 stk. frem­møtt digi­talt). Samlingens første dag består i tradi­sjo­nens tro av rele­vante fore­drag gitt av aktører som arbeider med temaet skogsvei.

Tekst: Martin Bråthen
Foto: Even Hoffart og Martin Bråthen

Årets program bygde rundt bære­evne­pro­ble­ma­tikken. Vårt store og aldrende skog­svei­nett bygd i en annen tid, for en annen trans­port­in­ten­sitet med mindre kjøre­tøyer sliter i møte med et mildere og våtere klima. 

Takk til alle fore­drags­hol­dere.  
Foredragene ligger tilgjen­ge­lige her!

Dag 2 – felt­dagen, ble lagt til Værdalsbruket. Gruppen tok buss opp til Verdal hvor skog­sjef Rune Gudding og veiplan­legger Sigbjørn Hammer hadde funnet et par rele­vante befaringsobjekter. 

Nybygging over myr løser ut arealer på baksiden av myra, redu­serer terreng­inn­grep på fast skog­smark, opprett­holder skog­pro­duk­sjon og karbon­bin­ding, og det uten å ødelegge primær­kon­struk­sjonen til myra. Metoden baserer seg på gamle prin­sipper med kalving, bare at kavlen er erstatte med geotekstiler (geoduk eller geonett/kombigrid). Ved bruk av geo-produkter med gode styrke­egen­skaper redu­seres dess­uten behovet for tilkjørte masser. Om veikon­struk­sjonen i frem­tiden skal fjernes og naturen tilbake­føres vil det dess­uten teore­tisk være mulig å fjerne topp­mas­sene og rulle opp geo-produk­tene slik at myra etter kort tid vil restaureres. 

Værdalsbruket var klare i sin tro på at denne løsningen er frem­tiden for mye av veibyg­gingen i Trøndelag, for Trøndelag er et utford­rende område med milde vintre, mye nedbør, lite egnede løsmasser og mange myrer og annet areal med svak bære­evne. Prinsippet er også en av flere løsning når det kommer til opprus­ting av svake eksis­te­rende veier. 

Vi fikk demon­stra­sjon av en annen løsning for svake veier, ikke bare for skog­s­veier, for det offent­lige veinettet sliter også med bære­evnen. Tyre Pressure Control (TPC, også kalt CTI) er et luft­rykk­s­jus­te­rings­system montert på tømmer­bilen, som på alle dekk eller kun på driv­aks­lene kan justere luft­rykket slik at dekkenes flate øker med ca. 40 %. Dette gir et lavere mark­trykk, samt bedre grep for tømmer­bilen. Anton Jensen stilte med tømmer­bilen sin, forklarte prin­sippet og sine erfa­ringer før det ble gjort en demon­stra­sjon. Om offent­lige myndig­heter baserer sine tele­re­strik­sjoner på fakta rundt systemet, så er det mulig å kjøre fulle laster da redu­sert luft­rykk i dekkene gir mindre aksel­trykk og belast­ninger på veien. 

På slutten av dagen gikk turen videre til et veian­legg som viste at oppføl­ging av bygge­pro­sessen er særs viktig og hva konse­kvensen kan bli. Lærdom og erfa­rings­ut­veks­ling er viktig for å hindre uøns­kede hendelser i bygge­pro­sessen og hvordan hendelser kan hånd­teres i ettertid. 

Vi på Skogkurs vil rette en stor takk til vert­skapet for samlingen: Rune Saursaunet, Statsforvalteren i Trøndelag; Sigbjørn Hammer, veiplan­legger og Rune Gudding, Skogsjef Værdalsbruket.

  • Dag Fjeld
  • Even Hoffart

    Even er prosjekt­leder, og jobber mest med skog­s­veier og natur­fare. Even har ansvaret for å følge opp landets profe­sjonelle veiplan­leg­gere og er selv veiplan­legger for Glommen-Mjøsen Skog. Even ønsker å jobbe med prosjekter som resul­terer i gode prak­tiske løsninger for veiplan­leg­gere, skog­bruks­le­dere og entre­pre­nører.  

  • Martin Bråthen

    Martin er prosjekt­leder, og arbeider nesten uteluk­kende med faget skog­s­veier. Krav og forma­li­teter, orga­ni­se­ring, veivedli­ke­hold, økonomi, veiplan­leg­ging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det admi­ni­stra­tive rundt kursene som omhandler skog­s­veier. 

ARKIV

FAGOMRÅDER