Årets Fagsamling Vei ble gjennomført i Trøndelag, Scandic Hell, for hele 100 deltagere (inkludert 16 stk. fremmøtt digitalt). Samlingens første dag består i tradisjonens tro av relevante foredrag gitt av aktører som arbeider med temaet skogsvei.
Tekst: Martin Bråthen
Foto: Even Hoffart og Martin Bråthen
Årets program bygde rundt bæreevneproblematikken. Vårt store og aldrende skogsveinett bygd i en annen tid, for en annen transportintensitet med mindre kjøretøyer sliter i møte med et mildere og våtere klima.
Takk til alle foredragsholdere.
Foredragene ligger tilgjengelige her!
Dag 2 – feltdagen, ble lagt til Værdalsbruket. Gruppen tok buss opp til Verdal hvor skogsjef Rune Gudding og veiplanlegger Sigbjørn Hammer hadde funnet et par relevante befaringsobjekter.
Nybygging over myr løser ut arealer på baksiden av myra, reduserer terrenginngrep på fast skogsmark, opprettholder skogproduksjon og karbonbinding, og det uten å ødelegge primærkonstruksjonen til myra. Metoden baserer seg på gamle prinsipper med kalving, bare at kavlen er erstatte med geotekstiler (geoduk eller geonett/kombigrid). Ved bruk av geo-produkter med gode styrkeegenskaper reduseres dessuten behovet for tilkjørte masser. Om veikonstruksjonen i fremtiden skal fjernes og naturen tilbakeføres vil det dessuten teoretisk være mulig å fjerne toppmassene og rulle opp geo-produktene slik at myra etter kort tid vil restaureres.
Værdalsbruket var klare i sin tro på at denne løsningen er fremtiden for mye av veibyggingen i Trøndelag, for Trøndelag er et utfordrende område med milde vintre, mye nedbør, lite egnede løsmasser og mange myrer og annet areal med svak bæreevne. Prinsippet er også en av flere løsning når det kommer til opprusting av svake eksisterende veier.
Vi fikk demonstrasjon av en annen løsning for svake veier, ikke bare for skogsveier, for det offentlige veinettet sliter også med bæreevnen. Tyre Pressure Control (TPC, også kalt CTI) er et luftrykksjusteringssystem montert på tømmerbilen, som på alle dekk eller kun på drivakslene kan justere luftrykket slik at dekkenes flate øker med ca. 40 %. Dette gir et lavere marktrykk, samt bedre grep for tømmerbilen. Anton Jensen stilte med tømmerbilen sin, forklarte prinsippet og sine erfaringer før det ble gjort en demonstrasjon. Om offentlige myndigheter baserer sine telerestriksjoner på fakta rundt systemet, så er det mulig å kjøre fulle laster da redusert luftrykk i dekkene gir mindre akseltrykk og belastninger på veien.
På slutten av dagen gikk turen videre til et veianlegg som viste at oppfølging av byggeprosessen er særs viktig og hva konsekvensen kan bli. Lærdom og erfaringsutveksling er viktig for å hindre uønskede hendelser i byggeprosessen og hvordan hendelser kan håndteres i ettertid.
Vi på Skogkurs vil rette en stor takk til vertskapet for samlingen: Rune Saursaunet, Statsforvalteren i Trøndelag; Sigbjørn Hammer, veiplanlegger og Rune Gudding, Skogsjef Værdalsbruket.
-
Dag Fjeld
-
Even Hoffart
Even er prosjektleder, og jobber mest med skogsveier og naturfare. Even har ansvaret for å følge opp landets profesjonelle veiplanleggere og er selv veiplanlegger for Glommen-Mjøsen Skog. Even ønsker å jobbe med prosjekter som resulterer i gode praktiske løsninger for veiplanleggere, skogbruksledere og entreprenører.
-
Martin Bråthen
Martin er prosjektleder, og arbeider nesten utelukkende med faget skogsveier. Krav og formaliteter, organisering, veivedlikehold, økonomi, veiplanlegging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det administrative rundt kursene som omhandler skogsveier.