Ta i bruk skogen som læringsarena!

I et nordisk-baltisk Nordplus-samar­beid har skog­bru­kere, natur­vei­le­dere, lærere og elever utforsket skogen som læringsarena.

Tekst: Anna Lena Albertsen
Foto: Latvias Statsskoger

Ny veileder

Kan skogen tjene som et full­verdig supple­ment til det tradi­sjo­nelle klasse­rommet? – Ja! kommer det enstemmig fra alle delta­kerne. «Schools growing together with Forests» er et prosjekt finan­siert av Nordplus Horisontal i årene 2023 – 2025, med delta­kere fra Norge, Sverige og Latvia. 

Fra Norge deltok Skogkurs (Lære med skogen) og Hamar Naturskole. I et tverr­sek­to­rielt nett­verk med skog­bru­kere, natur­vei­le­dere, lærere og elever har nye under­vis­ningsopp­legg blitt utviklet, og ulike peda­go­giske metoder blitt testet. 

Alle delta­kerne har delt erfa­ringer, tips og reflek­sjoner, fra tenårin­gene som deltok på leirene til barne­skole­læ­rere og fagfolk som driver natur­skoler eller jobber med skog­bruk. Sluttresultatet har blitt en veileder til hvordan drive under­vis­ning i skogen.

Skogen og under­vis­ning for bære­kraftig utvikling

Prosjektet «Schools growing together with forests» rettet seg mot både voksne og unge, og ga mulig­heter for formell og ufor­mell utveks­ling av prak­tisk erfa­ring om skog og klimaendringer. 

Prosjektet satte søkelys på etter­spør­selen etter arbeids­kraft i skog­bruket og mangel på felles bevissthet om under­vis­ning for bære­kraftig utvik­ling (UBU). Representanter fra ulike sektorer og regioner i Latvia, Sverige og Norge deltok på work­shops for å disku­tere hvordan skogen som lærings­arena kan skape felles forstå­else for skogens verdier og for en bære­kraftig utvikling.

Det etab­lert skog­opp­læ­rings­nett­verket vil i neste omgang fungerer som en platt­form for videre prosjekter som fremmer samar­beid og grønn vekst i Baltikum og Skandinavia.

Uteskolekongress

Latvias stats­skoger (Latvijas valsts meži) var prosjekt­le­dere. Som en spinnoff av dette vellyk­kede Nordplus-samar­beidet ble Latvias første lærer­kon­gress med uteskole som tema arran­gert: DABĀ (NATUR). Alle prosjekt­part­nere og Latvias lærere ble invi­terte til å delta. Kongressen fant sted 14. og 15. august i Tērvete natur­park, og mer enn 120 lærere deltok i prak­tiske work­shops, lyttet til ekspert­dis­ku­sjoner, dro på ekskur­sjoner, over­nattet i skogen og mye mer.

Latvisk lærer­kon­gress «DABĀ/NATUR» – video (latvisk tale – men la bildene tale for seg)

Nordiske erfa­ringer

Sverige, Finland og Norge er land med erfa­ring fra både uteskole og under­vis­ning for bære­kraftig utvik­ling. Latvia har i mange år alle­rede hatt utstrakt samar­beid med de nordiske landene, og med dette prosjektet og lærer­kon­gressen har Lativa tatt solide steg fremover.

For å dele sine erfa­ringer, ble repre­sen­tanter fra Finland (Finnish Forest Association), Sverige (Klassrum utan väggar) og Norge (Skogkurs) invi­terte til å delta i ekspert­pa­nelet som satte start­skuddet for hele lærer­kon­gressen «DABĀ/NATUR». De samme aktø­rene ledet work­shops i under­vis­ningsopp­legg knyttet til leirbålet.

Uteskole i et samfunnsperspektiv

Līga Abizare, leder for miljø­un­der­vis­ning ved Latvias stats­skoger, gjorde seg noen reflek­sjoner rundt betyd­ningen av å komme seg ut av klasse­rommet. Læring i naturen gir ikke bare er økt læring og bedre helse. Hun trakk også frem et moment som har fått økende betyd­ning i Latvia: Uteundervisning kan bidra til en større trygghet i den nåvæ­rende geopo­li­tiske uroen. At elevene lærer om og tilegner seg ferdig­heter for å over­leve i naturen, vil styrke indi­vi­duell og nasjonal sikkerhet.

Prosjektet har vist frem skogens mange mulig­heter og bidratt til økt kompe­tanse og moti­va­sjon til å ta i bruk skogen som læringsarena!

ARKIV

FAGOMRÅDER