I et nordisk-baltisk Nordplus-samarbeid har skogbrukere, naturveiledere, lærere og elever utforsket skogen som læringsarena.
Tekst: Anna Lena Albertsen
Foto: Latvias Statsskoger
Ny veileder
Kan skogen tjene som et fullverdig supplement til det tradisjonelle klasserommet? – Ja! kommer det enstemmig fra alle deltakerne. «Schools growing together with Forests» er et prosjekt finansiert av Nordplus Horisontal i årene 2023 – 2025, med deltakere fra Norge, Sverige og Latvia.
Fra Norge deltok Skogkurs (Lære med skogen) og Hamar Naturskole. I et tverrsektorielt nettverk med skogbrukere, naturveiledere, lærere og elever har nye undervisningsopplegg blitt utviklet, og ulike pedagogiske metoder blitt testet.
Alle deltakerne har delt erfaringer, tips og refleksjoner, fra tenåringene som deltok på leirene til barneskolelærere og fagfolk som driver naturskoler eller jobber med skogbruk. Sluttresultatet har blitt en veileder til hvordan drive undervisning i skogen.
Skogen og undervisning for bærekraftig utvikling
Prosjektet «Schools growing together with forests» rettet seg mot både voksne og unge, og ga muligheter for formell og uformell utveksling av praktisk erfaring om skog og klimaendringer.
Prosjektet satte søkelys på etterspørselen etter arbeidskraft i skogbruket og mangel på felles bevissthet om undervisning for bærekraftig utvikling (UBU). Representanter fra ulike sektorer og regioner i Latvia, Sverige og Norge deltok på workshops for å diskutere hvordan skogen som læringsarena kan skape felles forståelse for skogens verdier og for en bærekraftig utvikling.
Det etablert skogopplæringsnettverket vil i neste omgang fungerer som en plattform for videre prosjekter som fremmer samarbeid og grønn vekst i Baltikum og Skandinavia.
Uteskolekongress
Latvias statsskoger (Latvijas valsts meži) var prosjektledere. Som en spinnoff av dette vellykkede Nordplus-samarbeidet ble Latvias første lærerkongress med uteskole som tema arrangert: DABĀ (NATUR). Alle prosjektpartnere og Latvias lærere ble inviterte til å delta. Kongressen fant sted 14. og 15. august i Tērvete naturpark, og mer enn 120 lærere deltok i praktiske workshops, lyttet til ekspertdiskusjoner, dro på ekskursjoner, overnattet i skogen og mye mer.
Latvisk lærerkongress «DABĀ/NATUR» – video (latvisk tale – men la bildene tale for seg)
Nordiske erfaringer
Sverige, Finland og Norge er land med erfaring fra både uteskole og undervisning for bærekraftig utvikling. Latvia har i mange år allerede hatt utstrakt samarbeid med de nordiske landene, og med dette prosjektet og lærerkongressen har Lativa tatt solide steg fremover.
For å dele sine erfaringer, ble representanter fra Finland (Finnish Forest Association), Sverige (Klassrum utan väggar) og Norge (Skogkurs) inviterte til å delta i ekspertpanelet som satte startskuddet for hele lærerkongressen «DABĀ/NATUR». De samme aktørene ledet workshops i undervisningsopplegg knyttet til leirbålet.
Uteskole i et samfunnsperspektiv
Līga Abizare, leder for miljøundervisning ved Latvias statsskoger, gjorde seg noen refleksjoner rundt betydningen av å komme seg ut av klasserommet. Læring i naturen gir ikke bare er økt læring og bedre helse. Hun trakk også frem et moment som har fått økende betydning i Latvia: Uteundervisning kan bidra til en større trygghet i den nåværende geopolitiske uroen. At elevene lærer om og tilegner seg ferdigheter for å overleve i naturen, vil styrke individuell og nasjonal sikkerhet.
Prosjektet har vist frem skogens mange muligheter og bidratt til økt kompetanse og motivasjon til å ta i bruk skogen som læringsarena!

-
Anna Lena Albertsen