Hvordan lærer vi barn å få respekt for vilt og utmark?

Jakt, fangst og vilt­for­valt­ning sto på time­planen da Skogkurs og Utmarksforvaltningen tok med elever på uteskole denne høsten. 

Tekst og foto: Elin Kollerud
Bilde: Smaksprøve av varm­røkt elg.

– Å kunne høste fra naturen er et privi­le­gium og det er viktig at barna og unge får innsikt i og eier­skap til bære­kraftig forvalt­ning av utmarka, sier Øyvind Juliussen faggruppe­leder for jakt, vilt og utmark i Skogkurs.

Elever på 5. – 7. trinn i Råde, Elverum og Åmot kommuner fikk være med ut i skogen på en setting som speilte en typisk jakt­si­tua­sjon. Hva som skjer under jakt, hvorfor vi jakter og hvordan jakt og forvalt­ning er med å forme vilt­be­stan­dene var viktige stikkord.

Gjettekonkurranse – hvilke klauv­vilt tilhører disse?

Barna var med å simu­lere jakt og de fikk se hva som skjer når dyret er dødt, kjenne på skinn, smake på vilt­kjøtt og reflek­tere over hvordan vi behandler viltet med respekt og bruker ressurser som kjøtt, skinn og gevir.

Målet var å gi barn og unge en økt inter­esse og forstå­else av bære­kraftig forvalt­ning av utmarks­res­sur­sene, sier Øyvind Juliussen faggruppe­leder for jakt, vilt og utmark i Skogkurs. – Hva man skal gjøre hvis man kjører på et vilt dyr er det også viktig å kunne noe om. Mennesket har ansvar for at ikke ville dyr lider unødig.

Godt supple­ment

I et prosjekt finan­siert av Landbruksdirektoratet har Skogkurs, sammen med Utmarksforvaltningen, tatt med over 600 elever ut denne høsten. 

– Dette har vært et fint supple­ment til vanlig under­vis­ning i skolen, mener Juliussen. 

Læreplanen sier at elevene skal få kunn­skap om og utvikle respekt for naturen. De skal få oppleve naturen og se den som en kilde til nytte, glede, helse og læring, og de skal utvikle bevissthet om hvordan mennes­kets leve­sett påvirker naturen og klima.

Kjør forsiktig hvis du ser dette skiltet langs veien, slik at du ikke forstyrrer ettersøket.

– Vi ser at skolene setter pris på tilbud som gir dybde­læ­ring, sier Juliussen. Skogkurs driver til vanlig utstrakt kurs- og formid­lings­ak­ti­vitet om bære­kraftig bruk av skog og utmark. Flere ansatte har også prak­tisk erfa­ring i jakt og fangst og Juliussen tar i tillegg etter­søks­opp­drag for den kommu­nale vilt­vakten ved trafikkpåkjørsler.

I dette prosjektet har vi hatt godt samar­beid med Utmarksforvaltningen i gjen­nom­fø­ringen av uteskoledagene. 

– Det er fint å jobbe sammen med andre med kompe­tanse om utmarks­res­sur­sene. Fagmiljøet i Norge er lite og det er viktig å både kunne spille på hver­andre, og å spille hver­andre gode, avslutter Juliussen.

Elin er klar for ny gruppe av elever rundt bålet.

ARKIV

FAGOMRÅDER