Lærere og ledere fra de 11 skolene som tilbyr Skogbruk VG2, har hatt sin årlige samling hos Skogkurs.
Tekst og foto: May-Sylvi Skinnerlien/Skogkurs
Lærerne blir plassert i noen minibusser, uten å vite helt nøyaktig turmålet. Litt trangt og litt varmt blir det når voksne folk som kler seg godt fyller bussen. De skal ut i skogen og lære mer om ny PEFC Skogstandard, i en ikke ukjent situasjon som elevene deres opplever ukentlig.
Uten å tenke over det går lærerne fort inn i rollen som elever og blir fordelt i grupper av dagens lærere som er Bernt Bjørnstad og Ole Bertil Reistad fra Skogkurs. Den ene med tydelig kustus og den andre med en historie eller to på lager, skulle anledningen by seg.
Turfølge er nå kjørt inn i et flott skogsområde i Brumunddal, hvor oppgaven er å finne et godt svar på hvordan skogeieren kan tjene mest på trærne, men samtidig ta hensyn til livsløpstrær, kantsone, spor, foryngelse og døde trær. Et svar som ikke sier seg selv, som inviterer til diskusjon og som har like mange fasiter som det er grupper.
Dagens status
Men diskusjonen går lengre enn som så, for bakteppe for denne turen er tallene og virkeligheten som ble satt i søkelys tidligere på dagen da ledelse og ansatte fra skolene, Velg Skog, Statsforvalteren i Innlandet, Maskinentrepenørenes Forbund (MEF), (Naturbruksskolenes forening) og Glommen Mjøsen satte fokus med sine innledninger for samlingen..
De positive tallene viser at stadig flere får et forhold og en mening om skogen i Norge. De fleste har et positivt forhold til den viktige ressursen skogen er. I løpet av de 30 neste årene er det store muligheter for å få seg jobb i skognæringen, og tallet på videregående skoler som tilbyr dette har økt de siste årene. Men for mange som tar høyere skogutdanning hopper over på andre studier eller velger en annen næring å jobbe i.
To spørsmål stilles i Brumunddals skoger, som da trolig har hengt på andre trær tidligere:
Hvordan gjennomføre et løp som oppfyller læreplanmål, får med seg både de som vil ta fagbrev og de som vil ta høyere utdanning? Og hvordan tar bedrifter imot lærlingene eller de nyutdannede som brenner for den nye kunnskapen de har tilegnet seg?
Dette er hverdagen til lærerne som tilrettelegger for neste generasjon arbeidstakere i skognæringen og hovedgrunnen til at en slik landsdekkende samling hvor både ledelse og lærere samles for å diskutere og finne gode løsninger sammen, ikke bare på hver sin stubbe.
Sven Åge Domås er en av lærerne fra Grong videregående skole. Skolen har hatt Skogbruk VG2 i tre år.
- Det er kjempe bra for oss som er nyoppstartet å være, få innspill, være sammen med næring, velg skog og MEF, sier Even Åge.
- Det er veldig hyggelig å være på samling, vi får nytt innputt, positivt boost og en god oppdatering på status i skogbruket, sier Lars Brynjulvsrud som er faglærer på Nome vgs.
Tilrettelegger for samlingen, Brede Lauten hos Skogkurs har førstehånds kjennskap til hva disse lærerne betyr for skogbruket.
- Det er mange hensyn og viktige arter å ta vare på i skogen. I dag var denne skogen spesielt verdifull. En meget viktig art å ta vare på og sørge for at habitatet deres blir godt ivaretatt. Tenk at det er plass til skogbrukets utdanningspersonell i vgs. i to minibusser, sier Brede.
-
Brede Lauten