Typetegninger for landbruksveibruer er ferdig prosjekterte og gratis tilgjengelige tegninger. Her finner du 4 ulike brutyper, inkl. brukar, som alle tåler skogbrukets transporter under gitte forutsetninger.
I tillegg til sparte prosjekteringskostnader for tiltakshaver, er tegningene forhåndsgodkjente av landbruksdirektoratet, noe som medfører raskere saksbehandling av byggesøknad.
Tegningene er utarbeidet og oppdatert av Sweco Norge AS. Landbruksdirektoratet er formelt eiere, og tegningene er finansiert av skogbrukets rentemidler. Siste oppdatering ble gjennomført januar 2025, hvor lastgrunnlaget ble gått igjennom for samtlige brutyper. Bruene er beregnet for eksisterende tømmervogntog og fremtidige løsninger opp til 74 tonns totalvekt, samt for maskintransport.
Les mer om lastgrunnlaget i «Trafikklaster for landbruksveibruer»
Landbruksveibru type 1 – Stålbjelkebru med tredekke
- Generelle data
- Oversikt
- Detaljer
- Ståldetaljer
- Grunnlagstabeller for vurdering av bruksklasse for bjelkene på eksisterende bruer:
- H‑Bjelker
- Vedlegg – Tekniske data H- Bjelker
- I‑Bjelker
- Vedlegg – Tekniske data I- bjelker
Landbruksveibru type 2 – Stålbjelkebru med betongdekke
Armeringslister
Grunnlagstabeller for vurdering av bruksklasse for bjelkene på eksisterende bruer
Landbruksveibru type 3 – Betongplatebru
Landbruksveibru type 4 – Trebru med tverrspent skurlastdekke – UTGÅTT
Ta kontakt for informasjon.
Landbruksveibru type 5 – Trebru med tverrspent limtredekke
Landkar h=3,0m på god byggegrunn
Tegninger
Armeringslister
Tidligere arbeid
2020:
Grunnlagstabeller for stålbjelkebruer (typetegning 1 og 2). Skogeier er ansvarlig for veien og brua som konstruksjon, og at den tåler de kjøretøyene som brukes på veien. Med grunnlagstabellene kan skogeier eller andre raskt gjøre en vurdering om brua potensielt er trygg å passere etter spenn og type bjelker: Bruksklasse (Bk) 10, 8T eller 8? Bruksklassen forutsetter riktig plassering av bjelkene og god standard på brua. Både landkarene og brudekket.
For å vurdere bæreevnen sikkert må kompetent fagpersonell engasjeres.
2016:
Oppdatering av typetegningene og av generell informasjon med hensyn på opplysninger om benyttet trafikkgrunnlag. Vurdering av om bruene tilfredsstiller laster for 74 t tømmervogntog.
2007:
Etterregning av typetegninger for landbruksveibruer, revidert 1987. For bruspenn der dagens krav til last ikke er tilfredsstilt er det angitt den bruksklasse som brua tilfredsstiller kravene til.
-
Martin Bråthen
Martin er prosjektleder, og arbeider nesten utelukkende med faget skogsveier. Krav og formaliteter, organisering, veivedlikehold, økonomi, veiplanlegging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det administrative rundt kursene som omhandler skogsveier.