Typetegninger på landbruksveibruer

Typetegninger for land­bruks­vei­bruer er ferdig prosjek­terte og gratis tilgjen­ge­lige tegninger. Her finner du 4 ulike brutyper, inkl. brukar, som alle tåler skog­bru­kets trans­porter under gitte forut­set­ninger.

I tillegg til sparte prosjek­te­rings­kost­nader for tiltaks­haver, er tegnin­gene forhånds­god­kjente av land­bruks­di­rek­to­ratet, noe som medfører raskere saks­be­hand­ling av byggesøknad.

Tegningene er utar­beidet og oppda­tert av Sweco Norge AS. Landbruksdirektoratet er formelt eiere, og tegnin­gene er finan­siert av skog­bru­kets rente­midler. Siste oppda­te­ring ble gjen­nom­ført januar 2025, hvor last­grunn­laget ble gått igjennom for samt­lige brutyper. Bruene er beregnet for eksis­te­rende tømmer­vogntog og frem­ti­dige løsninger opp til 74 tonns total­vekt, samt for maskintransport. 

Les mer om last­grunn­laget i «Trafikklaster for landbruksveibruer»

Landbruksveibru type 1 – Stålbjelkebru med tredekke
Landbruksveibru type 2 – Stålbjelkebru med betongdekke
Landbruksveibru type 4 – Trebru med tverr­spent skur­last­dekke – UTGÅTT

Ta kontakt for informasjon.

Landbruksveibru type 5 – Trebru med tverr­spent limtredekke
Landkar h=3,0m på god byggegrunn

Tidligere arbeid

2020:
Grunnlagstabeller for stål­bjelke­bruer (type­teg­ning 1 og 2). Skogeier er ansvarlig for veien og brua som konstruk­sjon, og at den tåler de kjøre­tøyene som brukes på veien. Med grunn­lags­ta­bel­lene kan skog­eier eller andre raskt gjøre en vurde­ring om brua poten­sielt er trygg å passere etter spenn og type bjelker: Bruksklasse (Bk) 10, 8T eller 8? Bruksklassen forut­setter riktig plas­se­ring av bjel­kene og god stan­dard på brua. Både land­ka­rene og brudekket.

For å vurdere bære­evnen sikkert må kompe­tent fagper­so­nell engasjeres.

2016:
Oppdatering av type­teg­nin­gene og av gene­rell infor­ma­sjon med hensyn på opplys­ninger om benyttet trafikk­grunnlag. Vurdering av om bruene tilfreds­stiller laster for 74 t tømmervogntog.

2007:
Etterregning av type­teg­ninger for land­bruks­vei­bruer, revi­dert 1987. For bruspenn der dagens krav til last ikke er tilfreds­stilt er det angitt den bruks­klasse som brua tilfreds­stiller kravene til.

Rapport

  • Martin Bråthen

    Martin er prosjekt­leder, og arbeider nesten uteluk­kende med faget skog­s­veier. Krav og forma­li­teter, orga­ni­se­ring, veivedli­ke­hold, økonomi, veiplan­leg­ging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det admi­ni­stra­tive rundt kursene som omhandler skog­s­veier.