Kostnadsfordeling i et veilag 

karrikaturtegning av 4 menn som står på en vei og diskuterer tall og prosenter.

At veilaget har avtalt og vedtatt en forde­ling av eierskap/andeler i veien er en forut­set­ning for at veilaget kan regist­rere seg som en orga­ni­sa­sjon. For veilag som ikke er orga­ni­sert i Brønnøysundregisteret anbe­fales det på det ster­keste å ha under­skrevne avtaler som sier noe om hvor mye den enkelte i veilaget skal bidra med. 

Et slikt grunnlag for kost­nads­for­de­ling kalles ofte for andels­for­de­ling, og det finnes en rekke metoder der forut­set­nin­gene som blir lagt til grunn kan variere. Her er noen eksempler: 

Det er vans­kelig å komme frem til en enkel fasit, og mange veilag må forhandle seg frem til aksep­table forde­linger for partene. På reine skog­ei­en­dommer finnes det gode kalk­u­la­torer tilgjen­gelig, men når andre inter­esser begynner å veie inn: boliger, hytter, jordbruk/næring, kraft­in­stal­la­sjoner m.m. blir regne­stykket raskt mer kompli­sert. For såkalte kombi­nerte veier kan trans­port i normert vekt være en metode for å hensynta de ulike forholdene. 

Her er noen eksempler på kalk­u­la­torer og metoder for andelsberegning: 

Nyttevurderinger kan fort bli sentralt og ofte må noe skjønn og norme­ring av bruks­nytte benyttes for å få noen forut­set­ninger til å speile situa­sjonen, markedet og alter­na­tiver for et veilag 

Les mer om ulike metoder og vurderinger

  • Martin Bråthen

    Martin er prosjekt­leder, og arbeider nesten uteluk­kende med faget skog­s­veier. Krav og forma­li­teter, orga­ni­se­ring, veivedli­ke­hold, økonomi, veiplan­leg­ging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det admi­ni­stra­tive rundt kursene som omhandler skog­s­veier.