Inspeksjon av bruer på landbruksveier skal være et bidrag til at veieier, veilag og offentlig forvaltning kan vurdere bruas tilstand ved inspeksjon og gjøre tiltak som er nødvendig i dens videre drift og vedlikehold.
Brua di er nøkkelen til å krysse vassfaret slik at du kommer deg over på andre siden og får drevet rasjonell skogsdrift. Brua kan potensielt bli en stor flaskehals hvis den ikke ses etter og vedlikeholdes. Store utbedringer og evt. en fornyelse av krysningspunktet kan bli dyrt, men et bedre alternativ enn at det skjer en ulykke. Du som skogeier sitter på alt ansvaret hvis det viser seg at brua ikke er i den stand den burde vært for å sikre trygg overfart.
Skogkurs arbeider for tiden med å lage et forenklet vedlikeholdshefte for landbruksveibruer. Dette heftet vil være ferdig i 2021. Enn så lenge kan du støtte deg på den eksisterende håndboken – Inspeksjon av bruer på landbruksveier, som er ganske omfattende.
Uansett – om du ikke gjennomfører en full inspeksjon: kom deg ut og se over brua. Disse punktene må du gå igjennom slik at du får et inntrykk av tilstanden på brua:
- Brukar og pilarer – står de som tenkt: rett, hel, god kontakt med grunnen (ikke undervasket)
- Overbygningen – ligger godt på brudekket og pilarer
- Tilstand på stålbjelkebru
- Stålbjelker – rust, deformasjoner, vurdering av bjelkekvalitet/dimensjon* og plassering av bjelkene
- Tilstand på strøved og slite-planker – råte, oppstikkende spiker og skruer, innfesting til stålbjelkene
- Tilstand på betongdekke – sprekker, fuktgjennomtrengning, synlig armering
- Tilstand på betongbru – sprekker, fuktgjennomtrengning, synlig armering
- Tilstand på trebru – råte, mangler det biter/deler
- Tilstand på stålbjelkebru
- Generelt:
- Helt og reint
- Kontroller rekkverk og evt. utbedre
- Fjerne buskas og kjerr som står nær brua
I tillegg bør du stille deg følgende spørsmål og se om du finner noen svar:
- Hva vet du om brua?
- Har du tegninger og dokumentasjon?
- Hva sier dokumentasjonen om bæreevne?
Det er fult mulig at brua er dimensjonert* for andre kjøretøy/tonnasjer enn det som benyttes i dag. Da må du informere om restriksjoner på maks tillat vekt/aksellast.
En bru som tilsynelatende ser ut til å ha korrekt geometri og er hel og rein vil jeg personlig være mer komfortabel med å krysse enn ei bru som ser og kanskje er herjet av bruk og tidens tann. «Følelsen» skal riktignok ikke være en falsk trygghet. Er du usikker om bruas bæreevne og kvaliteten på materialene som er benyttet? Kontakt et konsulentfirma som kan gjennomføre en vurdering. Enten med personlig oppmøte eller om du kan gjennomføre nødvendige målinger og oversende disse sammen med gode filmer og videoer (Sweco, Akonotroll, Safecontroll for å nevne noen). Inntil videre bør brua stenges og et informasjonsskilt henges opp!
Gammel og dårlig vedlikeholdt bru. Ser dårlig ut og er mest sannsynlig det! Anbefaler stenging og at du henger opp informasjonsskilt inntil bruinspeksjon, utbedringer, reparasjoner og evt. utskifting av bru er gjennomført.
Husk: Vedlikehold av brua regnes som en del av det generelle veivedlikeholdet. Etter reglene kan du få dekket inntil 4 kr/lm/år av veivedlikeholdskostnadene med Skogfond. Hvis du ett år har større vedlikeholdsbehov, f.eks. for kostnader på brua eller må skifte noen stikkrenner, må du be om godkjenning fra kommunen på forhånd for å få dekket tenkte kostnader med skogfond. Ved behov for større utbedringer kan du søke kommunen om punktutbedring og evt. ombygging. Her kan du også se på muligheter for tilskudd.
Har du spørsmål? Kontakt oss på Skogkurs eller din skogbruksleder i kommunen, så skal vi prøve å hjelpe.
* Til å vurdere dimensjoneringen/bruksklassen (Bk) på stålbjelkebruer er det utarbeidet grunnlagstabeller. Les mer i denne artikkelen: Oppdaterte grunnlagstabeller for stålbjelkebruer på landbruksveier
-
Martin Bråthen
Martin er prosjektleder, og arbeider nesten utelukkende med faget skogsveier. Krav og formaliteter, organisering, veivedlikehold, økonomi, veiplanlegging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det administrative rundt kursene som omhandler skogsveier.