Årets Fagsamling, som er den 27. i rekken, ble gjennomført i Haugesund 19. og 20. oktober. Det er betydelig interesse for temaene som tas opp – med 70 personer på dag 1 og 60 på dag 2.
Dag 1
- på Hotell Scandic Maritim; Samlinga ble åpnet av ordfører i Vindafjord kommune, Ole Johan Vierdal.
Dagens program var foredrag om blant annet skogbruksplanlegging (Jan Ivar Rødland, Vestskog og Jan-Erik Ørnelund Nilsen, Landbruksdirektoratet), hovedplan for skogsveier (Helge Kårstad, Kystskogbruket), skogpådrivere (Kai Børge Amdal, skogbrukssjef Midtre Gauldal kommune), eiendomsoverbyggende samarbeid (Terje Natland, Fylkesmannen i Hordaland) og organisering av private skogsveier ( Jan Olsen, Skogkurs), i tillegg til:
- Regionale driftstekniske utfordringer i Rogaland (Stein Bomo, Fylkesmannen Rogaland). En eiendomsstruktur hvor samarbeid mellom skogeiere gir de beste løsningene, relativt lav veidekning i skogen, mye vanskelig terreng og flaskehalser på det offentlige veinettet. Ulik praktisering av landbruksveiforskriftens omtale av «gravedrifter», Kapasitet og kompetanse på skogområdet i kommunene blir en stadig større utfordring, mer fokus på Landbruksfaglige helhetsløsninger, veiplanlegging og hovedplan for skogsveier.
- Normaler for landbruksveier (Jan Olsen, Skogkurs). Gjeldende normaler for landbruksveier foreligger nå i trykt versjon og det er utarbeidet en kortversjon for bruk i felt. Begge kan kjøpes i butikken hos Skogkurs. I forbindelse med trykkingen er det gjort noen korrigeringer, enkelte presiseringer og henvisninger/lenker er oppdatert. «Versjon august 2016» kjennetegnes best på at Statens landbruksforvaltnings logo på omslaget er erstattet av logoen til landbruksdirektoratet
- Private skogsbilveier – ansvarsforhold (Per Kristoffersen, Fylkesmannen i Telemark og Jan Olsen, Skogkurs). Foredraget tar utgangspunkt i hefte om «Private skogsbilveier – ansvarsforhold» som ble presentert av Skogkurs i 2015 med Toril G. Kjøllesdal som forfatter (se Skogsvei.no, fane 5).
- Tømmertransport på offentlige veier (Dag Skjølaas, Skogeierforbundet). Ved transport av tømmer på offentlig vei, er det åpnet for 24 meter lange vogntog på 60 tonn. Høydebegrensningen som tidligere var 4 meter, er tatt bort (tillatt høyde er 4,5 meter forutsatt godkjent elektroniske stabiliseringskontroll). For at dette skal ha en praktisk betydning for skognæringa, er det viktig at Veilista som er en forskrift, blir tilpasset disse endringene ved at veier som tåler tømmervogntog på 24⁄60 blir oppskrevet administrativt. Presentasjonen gir blant annet en oversikt status for dette arbeidet.
- Hva (hvem) er profesjonelle veiplanleggere? (Jørn Lileng, Landbruksdirektoratet). Kommuner, skogeiere mv. skal vite hvem de kan henvende seg til når det er behov for planleggerkompetane/profesjonell veiplanlegger innen landbruket. Skogkurs gjennomfører i løpet av høsten 2016 og i samarbeid med Landbruksdirektoratet, NIBIO, HiHM, campus Evenstad og Skogeierforbundet, et kvalifiserende oppdateringskurs for å dokumentere planleggerkompetansen til dagens planleggere. Deltakerne vil etter gjennomført kurs motta et kursbevis som Veiplanlegger i landbruket – har «planleggerkompetanse» og vil være å forstå som «profesjonelle planleggere».
Dag 2
- Befaring i kommunene Tysvær og Vindafjord hvor vi blant annet besøkte;
- «Spektakulær veibygging» på eiendommen Amdal, eid av Haugesund Omland Skoglag AS i Tysvær kommune.
- Museet «Ryfylke Toldsted» på Nedstand
- Vegprosjekt med tanke på taubanedrift i Vindafjord under bygging hos skogeier Torleif Stople.
- Ny tømmerkai Søndenåneset i Vindafjord kommune.