Viktige gjøremål i et veibyggeprosjekt

Dumper og en gravemaskin som er i arbeid på en skogsbilveiprosjekt. Foto.

Før bygging av vei, under­veis og etter er det mange gjøremål som skal følges opp. Denne artik­kelen gir deg en oversikt. 

Huskeliste over gjøremål

Over er link til en liste over de fleste viktige trin­nene i et veibyg­gings­pro­sjekt. Oppgaver som må gjøres er streket under. Rekkefølgen er ikke alltid like viktig, men det anbe­fales at du tar stil­ling til alle og huker av alle punkter. 

Før bygge­start  

Når kommunen har godkjent omsøkt tiltak, kan tiltaket gjen­nom­føres i tråd med kommu­nens vedtak og etter kravene i Normaler for land­bruks­veier med bygge­be­skri­velse. De fleste skog­s­veiene som bygges i Norge finan­sieres ved tilskudd fra staten, skog­fond og egne midler. Før tiltaket iverk­settes, må finan­sie­rings­planen være på plass. Dersom det er gitt tilsagn om tilskudd, er det en forut­set­ning at det utar­beides en bygge­plan som er godkjent av kommunen før anleggs­ar­beidet starter. 

Tilbud/anbud

Når kommunen har godkjent at tiltaket kan gjen­nom­føres og bygge­kost­na­dene er spesi­fi­sert (fortrinnsvis gjennom bygge­planen), er det tid for å innhente et bindende tilbud om å utføre arbeidet.
Hensikten er å få utført arbeidet til billigste pris, eller på beste vilkår. Mange velger «beste anbuds­prin­sippet» hvor pris, tids­punkt for ferdig­stil­ling og kvalitet sammen­sveises. Andre velger pris etter medgått tid.

Det er utar­beidet noen skje­maer som kan være til hjelp.

Byggingen 

Kommunen setter i sitt vedtak om godkjen­ning en tids­frist for gjen­nom­fø­ringen av nybyg­gingen eller ombyg­gingen. Det er mulig å søke utset­telse på inntil to år. 

Hvordan en vei blir til, vil variere sterkt med terren­gets utfor­ming, geolo­gien på stedet, tilgjen­ge­lige massetak i nærheten og entre­pre­nørs utstyr.

For å sikre kvalitet og effek­ti­vitet anbe­fales det å benytte en profe­sjo­nell veiplan­legger til å utar­beide en bygge­plan som entre­pre­nøren skal følge. Avvik fra denne skal kun skje etter innhold i kontrakt eller etter konsul­ta­sjon med kontakt­person. Kontaktperson er en som er utpekt/hyret til å følge opp prosjektet. Ved endringer som medfører økte anleggs­kost­nader bør dette avtales skriftlig mellom partene. 

Skogkurs anbe­faler

Uansett om du søker tilskudd eller ikke; utar­beid en bygge­plan. Det er et ypperlig arbeids­do­ku­ment for entre­prenør som gjør at entre­prenør kan jobbe raskere og mer effek­tivt og samtidig utføre jobben i henhold til vilkår og krav. Trolig vil du tjene inn utgif­tene med å hyre en veiplan­legger til jobben ved at entre­prenør får jobbet raskere og unngår feil. Feil oppdaget ved resul­tat­kon­troll kan bli meget kost­bart å rette opp i, spesielt hvis entre­prenør alle­rede har forlatt anlegget.

Oppfølging 

En repre­sen­tant fra veilaget (oftest leder) skal følge opp veian­legget. Skogeier/veilaget er bygg­herre og det følger ansvar og plikter med dette. Det er viktig å følge opp veian­legget både med hensyn til sikkerhet til de arbei­dende og veiens kvalitet. Ta imot innspill fra entre­prenør, vurdere prak­tiske endringer fra bygge­planen, og sørge for faktu­re­ring og tilskudds utbe­ta­ling under­veis m.m. Ofte kan det være prak­tisk og faglig lurt å enga­sjere en bygge­leder og evt. en bygg­herres repre­sen­tant til å utfylle de fleste av oppføl­gings-oppga­vene. En profe­sjo­nell veiplan­legger er naturlig å kontakte. 

Les mer om bygge­le­delse i dette info-arket fra Skogkurs: «Byggeledelse på skogs­bil­vei­an­legg»  

Kontroll  

Kommunen skal foreta slutt­kon­troll av alle skog­s­veier som har mottatt stats­til­skudd og minimum 25% av alle veier bygd uten tilskudd, men som er godkjent etter forskrift om plan­leg­ging og godkjen­ning av skog­s­veier. Veianlegget skal ha slutt­kon­troll før slite­laget legges på. På befa­ringen deltar entre­prenør og bygg­herre (i utgangs­punktet er dette skogeier/ leder i veilaget). Det er derfor viktig å melde om befa­ring til kommunen i god tid før entre­prenør legger ut slite­lags­grus og forlater anlegget. 

Før slutt­god­kjen­ning: Bilde 1: Statsforvaltningen er betenkt over denne løsningen. Moralen må være: Bruk veiplan­legger og følg planene! Inntaket på denne stikk­renna er anlagt vel luftig.
Bilde 2: Måle stig­ning i de brat­teste bakkene og på «plasser» er viktig for å sikre at veien blir funk­sjo­nell og sikker. På bildet måles stig­ningen i forbin­delse med en velte­plass. Begge foto: Martin Bråthen 
 

Etter at veien er ferdig 

Det er ekstremt viktig at skogeier/veilaget har en stra­tegi for kommende vedli­ke­hold. Jevnlig vedli­ke­hold er avgjø­rende for å ivareta veiens kvalitet og levetid. Kommunen kan uavhengig om tilskudd blir gitt, sette som vilkår at veien skal vedli­ke­holdes x‑antall år. Hvis tilskudd blir omsøkt og bevilget medfølger en vedli­ke­holds­plikt, ofte satt til 25 år etter slutt­god­kjen­ning.  
 
Vel så viktig er riktig bruk.  Ofte er bruks­reg­lene omtalt i vedtek­tene som alle medlemmene/eierne av veien skal ha kjenn­skap til, men husk å formidle reglene til bruks­be­ret­ti­gede og andre som har fått adgang til veien. 

Les mer under tema­siden drift og vedlikehold. 

Skogkurs mener

Uansett om det blir søkt tilskudd eller ikke:
- Kommunen bør sette et vilkår ved godkjen­ning av søknad om bygging et vilkår om at det skal utar­beides en bygge­plan!
- Om prosjektet er komplekst, over en viss lengde (f.eks. +300 m) eller er i områder der andre verdier er sentrale (f.eks. friluftsliv, verna-vass­drag, mange kultur­minner, natur­fare-risiko etc.) bør kommunen i tillegg stille vilkår om bruk av veiplan­legger.
- Kommunen bør sette som vilkår ved godkjen­ning av søknad om bygging at veien skal vedli­ke­holdes etter ferdig­stil­ling i minst 25 år.
- Ofte behandler ikke en kommune mange land­bruksvei­saker i løpet av et år. Få kommuner har flere pågå­ende veisaker samtidig. Av den grunn mener Skogkurs at kommunen også skal sette som vilkår at samt­lige veier skal slutt-godkjennes (før slite­laget kjøres ut). Skogbrukssjefen/kommunen må være grundig i sin vurde­ring når det kommer til forhol­dene som har betyd­ning for vann­hånd­te­ring, bære­evne og kjøre­tek­niske egen­skaper (kurver, stig­ning og utfor­ming av «plasser»). Bruk veiplan­legger til konsul­ta­sjon om nødvendig. 
  • Martin Bråthen

    Martin er prosjekt­leder, og arbeider nesten uteluk­kende med faget skog­s­veier. Krav og forma­li­teter, orga­ni­se­ring, veivedli­ke­hold, økonomi, veiplan­leg­ging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det admi­ni­stra­tive rundt kursene som omhandler skog­s­veier.