Veivedlikehold må gjøres for å ivareta kvaliteten på veien. Ved veivedlikehold skal vi ta hensyn etter PEFC-skogstandard og lovverket, som f.eks. vannressurslova. Til eksempel, så konkretiseres blant annet hensyn til nøkkelbiotoper og biologisk viktige områder (i hhv. PEFC kravpunkt 22 og 23). I tillegg er vannmiljøet viktig (PEFC kravpunkt 27. Vannbeskyttelse. Se spesielt på kulepunktet om grøfterensk og suppleringsgrøfting).
Nedenfor tar vi for oss tips og eksempler på hensyn som skal ivaretas ved veivedlikehold.
Hva regnes som veien?
Grøft, toppen av skjæring og bunn av fylling regnes som en del veien. Tiltak, som graving, utenfor det som regnes veien er søknadspliktig. Dette med hensyn til bl.a. kulturminner.
Vegetasjon på veikant
Det anbefales å holde vegetasjon unna 2 – 3 meter inn fra grøftekant for å sikre tørk av veien, unngå strø, samt å sikre fremkommelighet ved å unngå at kvist og mindre trær lener seg inn i veibanen. Men med hensyn til det visuelle og det å utnytte arealet til skogproduksjon kan det stedvis være fornuftig å slippe skogen nærmere grøft, men aldri i grøfta. Skogsveikanten bør stelles hardt for å få relativt få og robuste trær. Grøft skal alltid holdes fri for vegetasjon!
Kantsoner
Skoglova med tilhørende standarder er tydelige på hvor det skal settes igjen kantsoner og hvor breie de skal være. Vær klar over at kommunale vedtak kan stille strengere krav enn skogbruket.
Vassdrag, våtmarker og biologisk viktige områder (bvo) krever kantsone. Type hensyn legger føringer for hvor brei kantsonen i bør være. Dette medfører at noe veivedlikehold, som krattrydding, må tilpasses når veien ligger inntil eller i kantsonen. For å sikre en farbar vei må ofte noe av kantvegetasjonen ryddes, men helst mot et minimum. Så mye kantsoneareal som mulig bør settes igjen så lenge det ikke går ut over veiens funksjonalitet eller konstruksjon.
Husk: Alltid dokumenter dine valg når det kommer til inngrep i kantsone (jf. PEFC). Ved større inngrep eller fjerning av deler av kantsone bør kommunen alltid kontaktes.
Der det skal settes igjen kantsone kan følgende gjøres:
- Der veien ikke har grøft, men heller ned mot f.eks. vassdrag kan tiltak gjøres i arealet som regnes som fylling, men ryddebredde bør ikke overstige 1,5 m på utsiden av veiskulder. Avstanden til hensynet vil ha stor betydning for om ryddearealet bør være mindre eller at inngrepet tilpasses.
- Der vannvei er inntil veikant og «er veiens grøft», skal ikke motgående kant røres.
- Graving og tiltak i vannveier kan regnes som vassdragstiltak (vannressurslova).
- Der sikt er avgjørende for å ivareta trafikksikkerhet kan kantsoner fjernes.
- Det godtas ofte en viss grad av skjøtsel av kantsone for å fjerne utstikkende og bøyde trær som påvirker fremkommelighet, sikt og sikkerhet.
- Åpne lommer uten kantvegetasjon med formål å fremme rekreasjon og friluftsliv kan godkjennes. F.eks. fiske-/raste-plass ved tjern.
Allmenheten
Allmennheten mangler ofte forståelse for et aktivt drevet skogbruk og dermed også grunnlaget for veiens opprinnelse. Å hente inn vedlikeholdet på en forsømt skogsvei vil for mange oppleves som et stort terrenginngrep (opprusting). Det bør utvises forståelse for andres bruk ved utførelse av vedlikehold.
Dette kan gjøres ved å tilpasse tiltakenes omfang, som å forsøke på å gi et inntrykk av et mindre inngrep i naturen ved å:
- Stedvis redusere krattknusingsbredden, og tilpasse ryddingen manuelt.
- Sette igjen symboltrær og landskapsbrytere ved kanthogst.
- Benytte slitelag med fin kornfordeling der det ferdes mange.
- Veinormalene anbefaler 0 – 16.
- Skilting og informasjon er alltid positivt.
Veigrøfter
Grøfter må avsluttes riktig mot vassdrag:
- Avslutt grøfting noen meter før vassdrag.
- Etabler et sedimentbasseng.
- Ha et urørt parti med vegetasjonsdekke av gress og mose for å filtrerere vannet før det slippes ut i vassdraget.
- Stikkrenner med kort distanse til vassdrag må ha et sedimentbasseng ved innløp.
- Husk å tømme bassenget ved behov.
- Utløp må ved behov erosjonssikres.
Vedlikehold nær offentlig vei
Arbeid ved offentlig vei utløser krav om varslingsplan. Ordinært vedlikehold utløser derimot ikke et krav om varslingsplan fordi tidsbruken for tiltaket er minimal. Dette gjelder for grusing, slodding, høvling og krattknusing. Men ved større tiltak, som skift av stikkrenne ved avkjørselen, vil det stilles krav til varslingsplan.
Byggherre
Skal det iverksettes tiltak som ikke regnes som ordinært vedlikehold, som for eksempel fiks av bru eller skift av en større stikkrenne, da kan byggherreforskriftens bestemmelser inntre. Veieier eller styret for veien regnes som byggherre, og må følge opp bestemmelsene. Ved behov for informasjon, ta nettkurset: Byggherre på skogsveiprosjekt.
Kartlegging av spesielle hensyn
God kartlegging av strekninger der det kreves særskilte hensyn ved vedlikeholdet er meget viktig. Denne kartleggingen og ordren til utførende entreprenør må være tydelig.
Vedlikeholdsbehov skal kartlegges, beskrives og meddeles på en oversiktlig og presis måte – hvor, når og hvordan. Vedlikeholdsbehovet for hvert enkelt år må detaljplanlegges. Dette kan gjøres i et Excel-ark Registrering av vedlikeholdsbehov.
Tips: Lag en veivedlikeholdsplan som konkretiserer når ulike vedlikeholdstiltak skal gjøres og hvor ofte.
Mulig løsning SOKIGO i Sverige kan levere et program som digitaliserer veilaget. Her kan ulike vedlikeholdsoppgaver legges inn, for eksempel kan alle stikkrennene registreres. Fra systemet kan veilaget få ut ei Excel-fil med budsjett og priser (etter innlagte forutsetninger). Dette verktøyet koster 4 – 5000 kr i året, noe som gjør den best egent for større veilag, som f.eks. et veivedlikeholdslag. |
Denne artikkelen er utarbeidet med støtte fra Skogbrukets Verdiskapningsfond.
-
Martin Bråthen
Martin er prosjektleder, og arbeider nesten utelukkende med faget skogsveier. Krav og formaliteter, organisering, veivedlikehold, økonomi, veiplanlegging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det administrative rundt kursene som omhandler skogsveier.