Typetegningene for bruer har vært til god nytte ved prosjektering av bruer på skogveinettet. De enkelte bruer og landkar har forskjellig opphav i tid og er revidert i 1987⁄1989. For enkelte tegninger mangler referanse til lastforskrifter. Typetegningene er utarbeidet og senere etterregnet og oppdatert av Sweco Norge AS. Skogkurs har stått for prosjektledelse og publisering.
Typetegninger er sist endret des. 2016. De kan skrives ut i A3 format og generelle data og armeringslister i A4 format. Alle rapporter og tegninger er i PDF-format.
Landbruksvegbru type 1 – Stålbjelkebru med tredekke (NB! Ikke gyldig – skal oppdateres)
Landbruksvegbru type 2 – Stålbjelkebru med betongdekke
Armeringslister
Grunnlagstabeller for vurdering av bruksklasse for bjelkene på eksisterende bruer
Landbruksvegbru type 3 – Betongplatebru
Landbruksvegbru type 4 – Trebru med tverrspent skurlastdekke
Landbruksvegbru type 5 – Trebru med tverrspent limtredekke
Landkar h=3,0m på god byggegrunn
Tegninger
Armeringslister
2007:
Etterregning av typetegninger for landbruksveibruer, revidert 1987 Landbruksdepartementet.
For bruspenn der dagens krav til last ikke er tilfredsstilt er det angitt den bruksklasse som brua tilfredsstiller kravene til.
2016:
Oppdatering av typetegningene og av generell informasjon med hensyn på opplysninger om benyttet trafikkgrunnlag/trafikklastkapasitet. Vurdering av om bruene tilfredsstiller laster for 74 t tømmervogntog. Landbruksdirektoratet.
2020:
Ettersyn og vurderinger av eksisterende bruer på landbruksveiene er meget viktig. Med økt fokus på bruettersyn og vedlikehold er det nå utarbeidet grunnlagstabeller for stålbjelkebruer (typetegning 1 og 2). Her kan skogeier eller andre raskt gjøre en vurdering om brua potensielt er trygg å passere etter spenn og type bjelker: Bruksklasse (Bk) 10, 8T eller 8? Bruksklassen forutsetter riktignok plassering av bjelkene og standarden på brua forøvrig, både landkarene og brudekket: materialer og dimensjonering, samt tilstand. For å vurdere bæreevnen sikkert må kompetent fagpersonell engasjeres.
-
Martin Bråthen
Martin er prosjektleder, og arbeider nesten utelukkende med faget skogsveier. Krav og formaliteter, organisering, veivedlikehold, økonomi, veiplanlegging og sikkerhet er noen felter Martin behersker godt. Martin holder også tak i det administrative rundt kursene som omhandler skogsveier.