Koordinering skal ivareta sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA) på bygge- og anleggsplassen
For å ivareta bestemmelsene som fremkommer av byggherreforskriften er det et krav om koordinering når det er:
- flere prosjekterende
- flere utførende virksomheter
Er det bare én prosjekterende virksomhet, én utførende virksomhet på bygge- eller anleggsplassen, eller en og samme virksomhet som står for både prosjekteringen og utførelsen, vil det derimot ikke være et krav om at arbeidet koordineres. Det er ikke noe krav om koordinering når det bare er en virksomhet som utfører alt arbeid, men byggherren vil likevel måtte følge opp SHA-arbeidet.
Formålet er å sikre dialog og samhandling for å hindre unødvendig konflikter mellom ulike virksomheter og ulike arbeidsoperasjoner. Prosjektets størrelse, kompleksitet, intensitet og risikoforhold avgjør omfanget av koordineringen; frekvens på møter og fysisk tilstedeværelse.
Hvem kan være koordinator?
Byggherre kan være koordinator selv, eller utpeke en ekstern, enten for hele prosjektet eller en for hver av de ulike fasene: planlegging- og prosjekteringsfasen, og for utførelsesfasen. Avtaler byggherre koordineringsjobben til en ekstern skal byggherre følge opp at koordinatoren gjør jobben sin.
Koordinatoren skal ha den nødvendige kunnskap om sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, inkludert arbeidsmiljølovgivningen og inneha nødvendig kompetanse for å følge opp aktuelle risikoforhold i prosjektet.
Koordineringsarbeidet
Koordinering skal sikre at de prosjekterende skal ta hensyn til hverandres planer og at SHA for kommende arbeider blir kartlagt. Dette sikres ved:
- informasjonsdeling for helhetlig risikohåndtering
- å innarbeide resultater av kartlegging og risikovurderinger i tilbudsgrunnlagene til utførende virksomheter
- å se til at SHA-planen blir utarbeidet og oppdateres
De arbeidende virksomhetene skal følge opp det som er planlagt. Gjennom koordinering skal du sikre at:
- tiltakene for de kartlagte risikoforhold som fremgår av SHA-planen blir gjennomført, og at nødvendige endringer blir gjort som angår disse
- det avsettes nok tid til arbeidsoperasjonene
- en utførendes oppgaver ikke påvirker andre med hensyn til SHA, spesielt arbeider som sammenfaller i tid
- de forebyggende tiltakene på bygge- og anleggsplassen blir gjennomført (jfr. § 9)
- oversiktsliste blir fylt, kontrollert og oppdatert daglig (se tekstboks)
Koordineringen løses i praksis ved å ha møter der SHA-planen og gjennomføring drøftes (prosjekteringsmøter, byggemøter, fremdriftsmøter, føring av sjekklister, rapporter etc.).
Oversiktslister Oversiktslister skal føres uavhengig om byggherre har et koordineringsansvar eller ikke. Listen skal føres elektronisk og inneholde: 1. Navn og adresse på bygge- eller anleggsplassen 2. Navn på byggherren 3. Navn på arbeidsgivere eller enmannsbedrifter eller for innleide arbeidstakere navnet på den innleide virksomheten 4. Organisasjonsnummer for registreringspliktige virksomheter 5. Navn, fødselsdato, arbeidsgiver og HMS-kortnummer på alle som skal utføre arbeid på bygge- eller anleggsplassen Oversiktslisten skal lagres i 6 måneder etter at prosjektet er ferdig. |
Rollekonflikt
Rollekonflikt skal unngås. Det vil si at en veiplanlegger ikke kan ha koordineringsansvaret under planleggings- og prosjekteringsfasen, men kan ha den koordinerende rollen under utførelsesfasen. Ei heller at en av entreprenørene (ved flere entreprenører inne) får koordineringsansvaret for eget arbeid. Koordinator er ikke det samme som byggeleder, og en veiplanlegger kan inneha begge rollene hvis personen evner dette.