Forebyggende tiltak – bygg­herre skal stille krav til entre­prenør for å ivareta SHA

En skogsbilvei som er under bygging. Det står en hvilebrakke ved veien. Foto.

Du som bygg­herre skal ovenfor entreprenør/ utfø­rende aktører stille noen særskilte krav for å sikre fore­byg­gende tiltak på bygge og anleggs­plassen etter § 9 i bygg­herre­for­skriften. Denne artik­kelen tar for seg innholdet i de 10 punk­tene til fore­byg­gende tiltak sett i forhold til typiske skog­svei­an­legg. Punktene i forskriften er forenklet og slått sammen.

Tiltak for å sikre at uved­kom­mende ikke får adkomst

    Kommentar: Gjelder spesielt på skog­svei­pro­sjekter i tett­bygde områder, frilufts­om­råder og ved risiko­fylt arbeid (som spreng­nings­ar­beid). For et veian­legg blir det vans­kelig å avgrense/gjerde arealet som en vei har. Eksempler på tiltak er:

    •  infor­ma­sjon om prosjektet, skil­ting ved innkjø­ring og stier
    • avgrens­ninger mot massetak og andre kritiske områder
    • hindre uved­kom­mende i å nå diesel­tank og opplagringsområde

    Det er vanlig å «stenge» veien frem til anlegget er ferdig. Om mulig unngå all trafikk av både fotgjen­gere og kjørende. Informer at området veien skal bygges i er stengt, alter­na­tive løyper/stier og når veien forventes å være ferdig. Sett opp bom/stengsel med infor­ma­sjon på ved innkjø­ring og der stier krysser.

    At entre­prenør og andre aktører som arbeider på veien er mulig å kommu­ni­sere med vil løse mye. God infor­ma­sjon om arbeids­tider, når ekstra risiko­fylt arbeid pågår (spreng­ning, montering/demontering av bru), hvordan frem­kom­me­lig­heten på veien er og regler for oppførsel i området: alter­na­tive ruter, sikker­hets­av­stand til maskiner, forvent­ninger om tele­fon­kon­takt med entre­prenør (ev. blikkon­takt og klar­signal ved passe­ring) og når på døgnet veien even­tuell kan trafikkeres. 

    Ta hensyn til andre virk­som­heter på eller i nærheten av bygge- eller anleggsplassen

    Kommentar: Lite rele­vant for de fleste skog­svei­an­legg. Mest rele­vant er det om det avvirkes skog mens veibyg­gingen frem­deles pågår. Bør kunne løses ved å ivareta sikker­hets­av­stander og ha radio­/­te­lefon-kontakt.

    God orden og fullt forsvar­lige hygie­niske forhold, samt tilfreds­stil­lende personalrom/forsvarlig innkvartering.

    Kommentar: God orden betyr i stor grad at de arbei­dende er gjort rede for og har en plan for dagen som ivaretar deres HMS og SHA. I tillegg er orden på utstyr, mate­riell, spreng­stoff, driv­stoff og oljer etc. er viktig. Ved brubyg­ging kreves det en gene­relt god orden.

    Krav om hvile­brakke og sanitær-fasi­li­teter gjelder bedrifter med arbeids­ta­kere. Her finnes det forbed­rings­po­ten­sialet for skog­svei­an­legg der det tidli­gere har vært vanlig med dobesøk «fritt», matpauser ute eller i maskina.

    Sikker atkomst til arbeids­plas­sene og sikre ferdselsveier

    Kommentar: Veiprosjektet starter som regel ved en alle­rede godkjent vei, men det kan også være at eksis­te­rende vei skal få en forlen­gelse i form av en ny parsell. Veianlegget frem til aktuelt veian­legg må være i en farbar stand med tilstrek­kelig møte- og snuplasser. Om veien skal anlegges fra offentlig vei må aktuell veimyn­dighet varsles, og det vil bli stilt krav om varslingsplan.

    Etter hvert som veien anlegges innover i land­skapet, handler det kanskje om at kvali­teten på utført arbeid sikrer retur­mu­lighet, at nødetater kommer til og at man ikke bygger seg inn.   

    Lagring, hånd­te­ring og fjer­ning av avfall og farlige mate­rialer, samt avmer­king og tilrette­leg­ging av egne områder for lagring og oppbe­va­ring av forskjel­lige materialer

    Kommentar: Dette gjelder spesielt farlige materialer/stoffer: driv­stoff, oljer, gass og eksplo­siver, som får store konse­kvenser om det havner på avveie eller ikke brukes riktig. Godkjente tanker, contai­nere til lagring, fang/sanering og lagring vekk fra vass­drag og annen sårbar natur. Massetak krever raskt en fangdam for å fange opp sedi­menter på avveie jf. forurens­nings­loven. Generelt skal avfall og søppel ryddes og fjernes fra anlegget. 

    Vedlikehold, kontroll før igang­set­telse og kontroll av anlegg og utstyr, for å kunne rette opp feil som kan påvirke arbeids­ta­kernes sikkerhet, helse og arbeidsmiljø

    Kommentar: Daglig og peri­odisk kjøre­tøy­kon­troll, jevn­lige servicer, bedrifts­helse­tje­neste (f.eks. justere stol) osv.

    Forsvarlige arbeids­tids­ord­ninger

    Kommentar: Hindre fysisk og psykisk belast­ning ved for mye arbeid … Byggherre kan sette rammer fot maksimal daglig og ukentlig arbeidstid hvis de arbei­dende jobber utenfor de normale tidsbestemmelsene.

    Kravet om fore­byg­gende tilta­kene dekkes også av annet regel­verk som stiller krav til den enkelte arbeids­giver, at kravet kommer i bygg­herre­for­skrifta betyr at bygg­herre har et ansvar med å se til at utøvende bedrifter etter­lever kravene. Omfanget av kravene vil naturlig variere fra prosjekt til prosjekt, f.eks. om veian­legget er nær tett­bygde områder eller veldig øde.

    Byggherren bør sørge for at de krav som kan ha økono­misk eller tids­messig betyd­ning, blir tatt med i tilbuds­grunn­laget til entreprenør/leverandør.

    Om noen av punk­tene nevnt i opplast­ningen er å regne som risiko­mo­menter i prosjektet, skal de innar­beides i SHA-planen med spesi­fikke risiko­re­du­se­rende tiltak.

    Byggherre følger opp de fore­byg­gende kravene gjennom koor­di­ne­ring og oppføl­ging av utfø­rel­ses­fasen. Byggherre har gjennom forskriften stor påvirk­ning på de utøvende rundt disse punk­tene ved mang­lende etter­le­velse og kan kreve gjen­nom­fø­ring, utbed­ringer eller stans i arbeidet ved mang­lende sikkerhet, helse eller arbeidsmiljø. 

    Les mer her