Du som byggherre skal ovenfor entreprenør/ utførende aktører stille noen særskilte krav for å sikre forebyggende tiltak på bygge og anleggsplassen etter § 9 i byggherreforskriften. Denne artikkelen tar for seg innholdet i de 10 punktene til forebyggende tiltak sett i forhold til typiske skogsveianlegg. Punktene i forskriften er forenklet og slått sammen.
Tiltak for å sikre at uvedkommende ikke får adkomst
Kommentar: Gjelder spesielt på skogsveiprosjekter i tettbygde områder, friluftsområder og ved risikofylt arbeid (som sprengningsarbeid). For et veianlegg blir det vanskelig å avgrense/gjerde arealet som en vei har. Eksempler på tiltak er:
- informasjon om prosjektet, skilting ved innkjøring og stier
- avgrensninger mot massetak og andre kritiske områder
- hindre uvedkommende i å nå dieseltank og opplagringsområde
Det er vanlig å «stenge» veien frem til anlegget er ferdig. Om mulig unngå all trafikk av både fotgjengere og kjørende. Informer at området veien skal bygges i er stengt, alternative løyper/stier og når veien forventes å være ferdig. Sett opp bom/stengsel med informasjon på ved innkjøring og der stier krysser.
At entreprenør og andre aktører som arbeider på veien er mulig å kommunisere med vil løse mye. God informasjon om arbeidstider, når ekstra risikofylt arbeid pågår (sprengning, montering/demontering av bru), hvordan fremkommeligheten på veien er og regler for oppførsel i området: alternative ruter, sikkerhetsavstand til maskiner, forventninger om telefonkontakt med entreprenør (ev. blikkontakt og klarsignal ved passering) og når på døgnet veien eventuell kan trafikkeres.
Ta hensyn til andre virksomheter på eller i nærheten av bygge- eller anleggsplassen
Kommentar: Lite relevant for de fleste skogsveianlegg. Mest relevant er det om det avvirkes skog mens veibyggingen fremdeles pågår. Bør kunne løses ved å ivareta sikkerhetsavstander og ha radio/telefon-kontakt.
God orden og fullt forsvarlige hygieniske forhold, samt tilfredsstillende personalrom/forsvarlig innkvartering.
Kommentar: God orden betyr i stor grad at de arbeidende er gjort rede for og har en plan for dagen som ivaretar deres HMS og SHA. I tillegg er orden på utstyr, materiell, sprengstoff, drivstoff og oljer etc. er viktig. Ved brubygging kreves det en generelt god orden.
Krav om hvilebrakke og sanitær-fasiliteter gjelder bedrifter med arbeidstakere. Her finnes det forbedringspotensialet for skogsveianlegg der det tidligere har vært vanlig med dobesøk «fritt», matpauser ute eller i maskina.
Sikker atkomst til arbeidsplassene og sikre ferdselsveier
Kommentar: Veiprosjektet starter som regel ved en allerede godkjent vei, men det kan også være at eksisterende vei skal få en forlengelse i form av en ny parsell. Veianlegget frem til aktuelt veianlegg må være i en farbar stand med tilstrekkelig møte- og snuplasser. Om veien skal anlegges fra offentlig vei må aktuell veimyndighet varsles, og det vil bli stilt krav om varslingsplan.
Etter hvert som veien anlegges innover i landskapet, handler det kanskje om at kvaliteten på utført arbeid sikrer returmulighet, at nødetater kommer til og at man ikke bygger seg inn.
Lagring, håndtering og fjerning av avfall og farlige materialer, samt avmerking og tilrettelegging av egne områder for lagring og oppbevaring av forskjellige materialer
Kommentar: Dette gjelder spesielt farlige materialer/stoffer: drivstoff, oljer, gass og eksplosiver, som får store konsekvenser om det havner på avveie eller ikke brukes riktig. Godkjente tanker, containere til lagring, fang/sanering og lagring vekk fra vassdrag og annen sårbar natur. Massetak krever raskt en fangdam for å fange opp sedimenter på avveie jf. forurensningsloven. Generelt skal avfall og søppel ryddes og fjernes fra anlegget.
Vedlikehold, kontroll før igangsettelse og kontroll av anlegg og utstyr, for å kunne rette opp feil som kan påvirke arbeidstakernes sikkerhet, helse og arbeidsmiljø
Kommentar: Daglig og periodisk kjøretøykontroll, jevnlige servicer, bedriftshelsetjeneste (f.eks. justere stol) osv.
Forsvarlige arbeidstidsordninger
Kommentar: Hindre fysisk og psykisk belastning ved for mye arbeid … Byggherre kan sette rammer fot maksimal daglig og ukentlig arbeidstid hvis de arbeidende jobber utenfor de normale tidsbestemmelsene.
Kravet om forebyggende tiltakene dekkes også av annet regelverk som stiller krav til den enkelte arbeidsgiver, at kravet kommer i byggherreforskrifta betyr at byggherre har et ansvar med å se til at utøvende bedrifter etterlever kravene. Omfanget av kravene vil naturlig variere fra prosjekt til prosjekt, f.eks. om veianlegget er nær tettbygde områder eller veldig øde.
Byggherren bør sørge for at de krav som kan ha økonomisk eller tidsmessig betydning, blir tatt med i tilbudsgrunnlaget til entreprenør/leverandør.
Om noen av punktene nevnt i opplastningen er å regne som risikomomenter i prosjektet, skal de innarbeides i SHA-planen med spesifikke risikoreduserende tiltak.
Byggherre følger opp de forebyggende kravene gjennom koordinering og oppfølging av utførelsesfasen. Byggherre har gjennom forskriften stor påvirkning på de utøvende rundt disse punktene ved manglende etterlevelse og kan kreve gjennomføring, utbedringer eller stans i arbeidet ved manglende sikkerhet, helse eller arbeidsmiljø.