Årets Fagsamling Vei ble arrangert i Molde, 18. og 19 oktober. Samlingen ble gjennomført for 28. gang, og deltakertallet var veldig bra med 68 personer dag 1 og 50 personer på dag 2.
Dag 1 ble åpnet av landbruksdirektøren i Møre og Romsdal, Frank Madsøy. Fylkesskogmester Åsmund Asper fra samme fylke tok over pinnen og snakket om utfordringer knyttet til flaskehalser og oppskriving av veilisten med hensyn til lengde og totalvekt på tømmerbilene. Med unntak av en sesjon med et veiprosjekt i Halsa kommune hvor det skal bygges erstatningsveier for E39, som skal skjære igjennom et skogsterreng, ble resten av dagen viet til Ras, flom og Skred.
Skogbrukssjef i Rauma, Rune Horvli startet tematikken rundt ras, flom og skred med å fokusere på ansvar, lovverk og utfordringer knyttet til midlertidig godkjenning av driftsveier. Jørn Lileng i landbruksdirektoratet snakket om pågående prosjekter og utfordringer knyttet til ras, flom og skred. Jan Bjerketvedt fra NMBU/NIBIO viste oss eksempler på hva som kan være utløsende faktorer for ras, flom og skred, samt hvilke verktøy som kan benyttes til planlegging av diverse arealbaserte inngrep og samtidig begrense faren for naturfarer. I tillegg snakket Bjerketvedt om pågående prosjekter knyttet til tematikken.
Hallvard Berg fra NVE fortalte forsamlingen om deres rolle og om Naturfareforum som skal drive med forebyggende arbeid i tilknytning til naturfare. Sandra Alnes fra Ldir avsluttet innesesjonen med å sette forsamlingen inn i lover og regler knyttet til naturskader og hvordan naturskadetakst kan gjennomføres.
Nytt av året var at forsamlingen ble tatt med ut på befaring på dag 1. Vi reiste opp i marka ovenfor Molde for å se på nybygd, kombinert skogsbilvei/turvei med utsikt over hele Molde. Der ble vi også underholdt av en livlig skogshistoriker ved navn Austigard.
Dag 2 satte vi oss på bussen for å beskue utfordringene med ras, flom og skred i praksis. Været var praktfullt, og diskusjonene ble mange. Vi så på taubanedrifter kombinert med nye veier, store bratte skogområder som ligger overfor byggefelter med stor fare for skred ved feil inngrep, og en gravedrift hvor økonomien til skogeier ble veldig god etter god planlegging av tømmerkjøper. Underveis stoppet vi ved vakre Valldal for lunsj og vi kjørte ned Trollstigen med varierende spenningsnivå på passasjerene i bussen.
Deltakerne var engasjerte og den utfordrende tematikken rundt faren for ras, flom og skred ble godt belyst i praksis.
-
Steinar Lyshaug
Steinar er senior prosjektleder, og har fagansvaret for infrastruktur. Steinar kaller seg selv «prakademiker», og har lang fartstid i veifaget, både teoretisk og praktisk. Utover å brenne for skogbrukets blodårer (altså skogsveiene), har Steinar engasjert seg i skog og naturfare-tematikken i flere år. I tillegg har Steinar jobbet mye med skogbruksplanlegging helt fra han gikk ut fra NLH i 2000.